Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta!

/ #678 Re:

16.04.2016 19:09

#1: -

TV:ssä haastattelija totesi ylimalkaisesti että sairaanhoitajien arvostus näkyy asenteissa ja puheissa. Senkö pitäisi riittää elättämään perhe?? Kyllä arvostuksen on näyttävä myös palkassa. Ja kun aina sitä kiitosta ei edes tekemästään työstä saa... Ulkopuolinen tuskin edes tajuaa, että sairaanhoitaja tekee uskomattoman vaativaa ja vastuullista työtä. On todella monta osaamisaluetta jotka tulee hallita, koska kyseessä on potilaan ja hänen läheistensä hyvinvointi. Jatkuvasti sairaanhoitajat suorittavat myös asioita, jotka ennen teki vain lääkäri, eikä tämä tehtävien vaativuuden lisääntyminen näy palkassa.

Samainen haastattelija totesi myös että sairaanhoitajilla peruspalkan lisäksi tulevat lisät. Hän muotoili asian jälleen sairaanhoitajille epäedukkaasti että sairaanhoitajat saisivat jonkin sortin lisäkorvausta tekemästään työstä. Todellisuudessa lisät ovat aina todella ansaittuja KORVAUKSIA haitallisesta työajasta, siis siitä että sunnuntaina painetaan pitkää päivää eikä nähdä läheisiä tai päästä osallistumaan sukujuhliin!

Sairaanhoitaja pysyy läpi työvuoron aina askeleen edellä potilaan tilanteessa, informoi läheisiä ja hoitopaikkaa, toteuttaa lääkehoitoa, tarkkailee potilaan tilaa, tekee nopeita ratkaisuja, konsultoi tarvittaessa lääkäriä, tekee toimenpiteitä, raportoi potilaan tilasta lääkärille, huolehtii potilaan perustarpeista, kohtaa omaiset vaikeassakin tilanteessa... Ei todellakaan mikään helpoin ammatti ja kaikki tämä melko vaatimattomalla palkalla. Valtiolla on kyllä rahaa, mutta sitä ei tietenkään anneta meille tavan tallaajille. Rikkaat vievät köyhiltä viimeisetkin rahat, näinhän se on aina ollut ja tulee aina olemaan.