Keskuspuistoa ei saa supistaa

Vieras

/ #449

25.04.2016 05:55

Kilpailukykyä pitäisi kuulemma nykyisin olla asiassa kuin asiassa ja kaupunkejakin laitetaan erilaisilla listoilla järjestyksiin.

Helsinki, tai mikään muukaan suomalainen kaupunki ei ikinä pysty kilpailemaan historiallisessa näyttävyydessä edes Tukholman tai Tallinnan kanssa, eteläisemmästä Euroopasta nyt puhumattakaan. Suomesta ja Helsingistä on hyvin vaikea tehdä myöskään erityisen halpaa, vaikka nykyhallitus sitä pää märkänä yrittääkin.

Jos Helsingillä on olemassa tai saavutettavissa mitään kilpailuetua mihinkään muualle verrattuna, niin sitä löytyy nimen omaan tänne tyypillisestä luonnosta, suhteellisen toimivan ja turvallisen yhteiskuntarakenteen lisäksi. Keskuspuisto ei tietenkään ole koskematonta erämaata, mutta on suorastaan idioottimaista lähteä pilkkomaan sitä kerrostalolähiöiksi tai liikerakennusten tonteiksi. Noille löytyy kyllä tilaa muualtakin, Suomi on Euroopan harvimmin rakennettu maa.