Adressi Petteri Orpon erottamiseksi sisäministerinvirasta

/ #365 Re:

10.05.2016 21:41

#364: Roope Massinen -

Se, että Suomi on EU:n parhaiden maiden joukossa tulijoiden taustojen selvittämisessä (kuten Nerg sanoi), ei tietenkään tarkoita, että tilanne olisi täydellinen tai edes tyydyttävä. En minä käsittänyt Nergin lausuntoa niin, että hän väittäisi viranomaisten tietävän kaikkien tulijoiden taustoja (kuten kaikki persut näyttävät käsittäneen sen) vaan niin, että hän totesi suomalaisten viranomaisten olevan EU-maiden viranomaisista parhaiten (tai ainakin kärkipäässä) perillä taustoista. Tietenkin siinäkin on parannettavaa. Ei kuitenkaan ole ministeriön kansliapäällikölle kovin asiallista avoimesti julkisuudessa kritisoida oman hallinnonalansa viranomaisia. Kehut julkisesti, kritiikki yksityisesti. Jos olisit joskus toiminut esimiestehtävissä, tietäisit sen.

Mitä mainitsemaasi Orpon lausuntoon tulee, pidin itsekin sitä varsin erikoisena ja suorastaan epäonnistuneena. Minä en kuitenkaan tuomitse miestä, ministeriäkään, yhden lausunnon perusteella vaan arvioin koko suoritusta. Muutoin Orpo on suoriutunut tehtävistään hyvin eikä suinkaan ole saattanut itseään lainkaan "naurunalaiseksi koko kansan silmissä", kuten sinä väität. Osoittaa varsin puutteellista arvostelukykyä ja suhteellisuudentajua osaltasi edes esittää moinen väite, "koko kansan silmissä", mihin perustat tuon? Ja sitä paitsi: Timo Soinihan vuonna 2011 toivotti tervetulleeksi kaikki EU:n ja YK:n sopimuksia kunnioittavat ihmiset riippumatta lähtömaasta. Tartuttiinko PS:ssä tähän? Eipä juuri.

Sivuutat valtion roolia asiassa määritellessäsi kokonaan kaikki kansainväliset sopimukset, johon Suomi on YK:n ja etenkin EU:n jäsenenä sitoutunut. Voisiko Suomi siis yksipuolisesti ilmoittaa jättävänsä soveltamatta EU:n lainsäädäntöä tältä osin? Ilmoitettaisiin vain, että Suomi ei enää sovella EU:n kansainvälistä suojelua koskevaa lainsäädäntöä ja että Suomesta ei voi enää hakea kukaan turvapaikkaa. Niinkö? Voisivatko muutkin EU-maat toimia samoin? Ja jos voisivat, voisivat ne varmaankin alkaa ottaa omia vapauksia myös muilla EU-lainsäädännön alueilla, eikö niin? Säännöthän pitäisi olla samat kaikille. Eli talouskuria ei tarvitsisi enää kenenkään noudattaa, jokainen valtio voisi ruveta vaikkapa painamaan omaa rahaa kattaakseen budjettivajeensa. Tai halutessaan jokin valtio voisi estää muiden EU-maiden kansalaisten työskentelyn siellä tai alkaa periä tuontitulleja toisen EU-maan tuotteilta. Niinkö? No eipä varmaankaan. Ja jos lähdetään siitä, että sopimuksia kunnioitetaan, pitäisi niitä kaikkia kunnioittaa tasapuolisesti. Se on täysin eri asia, pitäisikö pyrkiä muuttamaan nykyisiä sopimuksia. Kenties. Mutta marssijärjestys on se, että ensin sovitaan pelisäännöt ja sitten vasta aletaan pelaamaan niiden mukaan.

Mutta kuten sanoin: lainsäädäntöhankkeita tulijoiden määrän suitsimiseksi on vireillä ja EU-lainsäädäntöäkin veivataan uusiksi. Juuri kuten pitääkin. Eihän viime syksyn tilanne kenenkään mielestä hyvä ollut. Tässä hallitus on tehnyt ihan hyvää työtä. Ei kenties täydellistä, mutta hyvää kuitenkin. Nämä asiat vievät vain ikävä kyllä oman aikansa.

Puhut "avoimesta valtakirjasta turvapaikkashoppailuun". Sanavalintasi kertovat, ettet ole erityisen hyvin perillä todellisesta tilanteesta. Ei EU-maiden välillä ole enää pitkään aikaan voinut "turvapaikkashoppailla", jos tarkoitat ilmaisulla turvapaikan hakemista maasta toisensa jälkeen. Ns. Dublin-menettely sormenjälkitietokantoineen estää tämän. Eivät viime syksynkään tulijat pääsääntöisesti hakeneet turvapaikkaa useista maista, vaan vain yhdestä. Ja mitä tulee esim. viime syksynä Eurooppaan tulleiden ihmisten kotimaihin, ovat ne sotaa käyviä tai erittäin levottomia maita. On perusteetonta leimata heidät elintasopakolaisiksi, kuten sinä teet. Ylivoimaisesti eniten ihmisiä Suomeen tuli Irakista, jossa käytiin viime vuonna ja käydään yhä avointa sisällissotaa. Lähimmillään ISIS oli pääkaupunki Bagdadista n. viiden kilometrin päässä. Jos kotikaupunkiasi kohti olisi tulossa äärimmäisen väkivaltainen terroristiryhmä aikomuksenaan vallata kaupunki ja tappaa kaikki vastustajat, odottaisitko sinä perheinesi kaupungissa siihen asti, kunnes he ovat viiden kilometrin päässä?

Itse olen sitä mieltä, että meidän tulee tarjota sotaa pakeneville ihmisille tilapäistä suojaa, mutta ihmisillä tulisi olla velvollisuus palata takaisin kotimaahansa olojen rauhoituttua. Ainakin siinä tilanteessa, jos he eivät ole työllistyneet ja pysty elättämään omaa perhettään.

Etkö todella edelleenkään ymmärrä, mitä kysyin sinulta tilastoihin liittyen? Kysyin: "mistä olet löytänyt tilaston Ruotsin kautta tänä vuonna saapuneiden ihmisten määristä?" Et vastannut taaskaan vaan viittaat tilastoon, jossa kyseistä asiaa ei kerrota. Migrin tilastoista ilmenee vain hakijoiden kokonaismäärät, ei hakijoiden maahan saapumisen reittiä. Tiedoksesi, että Suomeen pääsee muutakin reittiä kuin Tornion kautta. Et varmaankaan ole voinut olla huomaamatta sitä, että alkuvuonna Venäjältä saapui runsain joukoin hakijoita Lapin rajanylityspaikoille. Lisäksi Suomeen pääsee edelleen laivoilla ja lentäenkin. Edelleen, haastan sinut esittämään sen tilaston, jossa kerrotaan, kuinka paljon ihmisiä on tänä vuonna tullut Ruotsin maarajan ylitse Suomeen. Tästä asiastahan syytit Orpoa valehtelusta ja olisi kiinnostavaa tietää, millä perusteella.