Pekka Sauri eroon asekeskustelusta

MT

/ #14

07.07.2010 08:00

itseäni myös huolestuttaa se että nykyisin huomiota halutaan kiinnittää juuri laillisiin aseisiin ja meihin taustoiltaan kunnollisiin harrastajiin, vaikka huomio pitäisi ennemmin kiinnittää juuri laittomiin aseisiin sekä näitä käyttäviin rikollisiin. Laittomista aseista saatavat tuomiot ovat myös mielestäni mitättömän pienet.

Pari havainnollista esimerkkiä nykytilanteestamme:

1) Poliisin vanha tuttu jää kiinni luvattoman aseen hallussa pidosta ja tuomitaan ampuma-aserikkomuksesta ehdolliseen vankeuteen ja 200 euron sakkoihin. Henkilö on maksanut laittomasta aseesta pimeillä markkinoilla 150 euroa. Henkilö todetaan oikeudessa myös varattomaksi, ja nyt kun sakkoja ei muuteta vankeustuomioksi, niitä ei edes tarvitse maksaa ja paha niitä "varattomalta" henkilöltä on ulosotossakaan periä. Sama henkilö voi sakkotuomion saatuaan hankkia uuden laittoman aseen tietäen ettei siitä ole tulossa kuin sakkoja ja nuhteluja,ja onhan hankinta kanavat jo valmiiksi tiedossa, löytyy uusi mutka varsin helposti. Laittoman aseen omistaja tietää myös sen että poliisi ei saa tulla hänen kotiinsa ilman että häntä epäiltäisiin rikoksesta, josta ei ole tulossa vankeutta vähintään kuutta kuukautta. Media on myös tehnyt laittoman aseen omistamisesta symboolisen sekä rikollisen statusarvoa nostattavan välineen, jolla "omissa piireissä" saadaan mainetta.

2) Jo vuosia ammuntaa harrastanut henkilö päättää hankkia uuden ammuntaharrastus välineen ja vie 68 euroa maksavan lupahakemuksen poliisilaitokselle. Laitoksella hänelle kerrotaan että hänen tulisi toimittaa lääkärintodistus ja seuran jäsentodistus. Hakija ei kuulu seuraan, mutta tämän seurauksena on nyt pakotettu liittymään. Seuran liittymismaksu on 80 euroa ja jäsen maksu 50 euroa, jonka jälkeen saadaan jäsentodistus. Lupaa varten tarvitaan myös lääkärin todistus. Hakija käy töissä ja olettaa että sen voisi saada työpaikkalääkäriltä. Olettamus osoittautuu kuitenkin vääräksi ja aika lääkärintodistuksen hankkimiseksi on varattava yksityiseltä lääkäriasemalta. Aika järjestyykin parin viikon päähän, mutta se on keskellä työpäivää, joten sen hankkimiseksi on myös käytettävä palkatonta työaikaa. Luvanhakija pääsee lääkärin vastaan otolle, jossa lääkäri 15minuutin haastattelun perusteella antaa allekirjoitetun lääkärintodistuksen, joka maksaa 150e. Paperit poliisilaitokselle vietyään hakija saa käteensä määräaikaisen luvan. Samalla hakija ilmoittaa tekevänsä valituksen hallinto-oikeudelle, koskien luvan määräaikaisuuden perusteita.  Tämän seurauksesta ylityöllistetty lupavirkailija uhkaa peruuttaa hakijan kaikki luvat. Tapauksesta päästään kuitenkin sopuun, mutta hakija joutuu silti tekemään valituksen hallinto-oikeudelle. Neljän kuukauden päästä hakija saa hallinto-oikeudelta päätöksen koskien lupaansa. Hallinto-oikeus on muuttanut luvan määräaikaisesta toistaiseksi. Nyt pitäisi sitten mennä asekauppaan. Ase maksaa noin 1500 euroa ja sen hankkimiseksi on nyt säästettävä vielä pari kuukautta. Koko prosessiin kuluu noin 350 euroa ja siihen ei ole vielä laskettu palkatonta työaikaa, oikeuden käynnistä aiheutuneita kuluja ym.

Onko tämä käytäntö mielestänne oikein? Onko laittoman aseen hankkiminen, omistaminen sekä käyttäminen pienempi paha kuin laillisesti hankitun ja poliisin kirjoissa&kansissa olevan  aseen?

Tässä yhteydessä kannattaa myös muistaa ketkä alunperin olivat poistamassa sakkorangaistuksen muuntamista?