IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #18 VESIEN LIKAAJAT

16.07.2010 06:54

Kangasniemellä tiedetään vesien olevan todella pahassa kunnossa. Puulaan laskevassa Rauhajärvessä lima tarttuu ihoon ja se on pestävä uinnin jälkeen pois. Päättäjätkin tietänee yleisesti alueen tilanteen, mutta he eivät tahdo uskoa, vaan tekevät päätöksiään kunnan taloutta ajatellen. Esimerkkinä: 1998 Kangasniemen jätevesipuhdistamo remontoitiin, jolloin ymp.keskus antoi luvan ohijuoksuttaa jätevettä Puulaveteen 10-17 päivä kesäkuuta, siis parhaan lomakauden alla. Seurakset järvisyyhy, uimalan käyttö loppui, vedet samenivat. Sama päätös oli  toistua 2010, jolloin jätevettä olisi laskettu Puulaan taas kesäkuun alussa. Saimme muutaman mökkiläisen ja paikallisten asukkaiden kanssa vastutteua hanketta ja jätevesi ajettiin Pieksämäelle.  Uhkasin  lähteä Helsigin toreille kertomaan tilanteesta, jos asia olisi toteutunut. Valitettavasti Vapo ole ainut vesien pilaaja. Katsokaa videot You Tubesta. Löytyy hakusanalla Roinilan, josta aukeaa sivu Roinilan tila tarkastuksen jälkeen, siinä on toinen video, Roinilan tilan teurastamo Kangasniemeltä. Suomessa voi ilmeisesti tehdä kaikkea, mikä tuottaa yhteiskunnalle, on se sitten turvetuotantoa, tai muuta saastuttavaa, niin luvat järjestyy, eikä kansainväliset suotutkimuksetkaan paina päätöstenteossa. Ainut tapa saada muutosta on kasata riittävän suuri vastustava yhdistys järjestämään asioita. Mitä saammekaan aikaan, jos pystymme vastustamaan yhdessä paikassa, niin luvat haetaan varmasti toiseen paikkaan, jolloin alueen asukkaat ovat samassa tilanteessa, mutta jos sitä vastaan on toimiva yhdistys, niin asiat eivät etenene näin helposti.