Työttömälle oikeusturvaa ja parempaa toimeentuloa

pätkätöissä

/ #265 Lapsellista yleistämistä ja väärää uskomusta

28.08.2016 14:31

TyöttöMÄT. Tuntuu kuin tämä hirviöporukka olisi aivan samanlaista, saman koulutuksen käyneitä, samalla kapasiteetilla ja terveydellä varustettu joukko. Yleistämisen sijaan tulee aina ajatella että jokainen työtön on yksilö, yksittäinen ihminen jolla on oma elämänhistoriansa, työkokemuksensa, älynsä, motiivinsa, halunsa, asuinpaikkakuntansa, perheensä.. ei ole olemassa yleistyötöntä! Työttömänä voi yhtä hyvin olla heikon ammatillisen tutkinnon kautta oleva duunari, monta eri koulutusta omaava henkilö, akateeminen, perheellinen, yksinelävä, sairas...

Tärkeä pointti on se että joka KOLMAS, siis joka 3;s työtön työnhakija on työkyvytön! Se on aika paljon. Työkyvyttömyys voi olla seurausta vammasta, sairaudesta tai niiden yhdistelmästä. Työtä ei löydy koska työkyvytön joutuisi olemaan paljon pois, käy kenties kuntoutuksessa, ei voi tehdä kokoaikatyötä. Tämä porukka tulisi saada yksinkertaisesti sairaseläkkeelle.

Toinen tärkeä pointti on siinä että vuosittain 30.000 työpaikka katoaa. Vaikka työpaikkoja tulee lisää, niitä häviää enemmän. Työttömän olevat erilaiset ihmiset varmasti ovat valmiita erilaisiin lisäkoulutuksiin. Ne duunarit jotka väittävät että "tekijöille työtä riittää", ovat jo valmiiksi moniosaajia. Nimittäin metallitöihin ei vain mennä hoitajan koulutuksella, sähköhommia ei tehdä opettajan työllä, opettajan työtä ei tehdä kaupallisella ammatilla jne. Kyse on siitä, MILLAISIA töitä on tarjolla. Jos on ytarjolla lyhyitä keikkahommia, niin ennen kuin se metallimies saa koulutuksen tienrakennukseen, on se työpaikka jo mennyt.

Huomioitavaa on se että tämä hallitus haluaa nimenomaan rankaista siitä, että on itse omilla toimillaan osallisena työpaikkojen katoamisessa. Hallitus ei myöskään ole koulutuksen suhteen ollut tukemassa uudelleenkoulutusta - päin vastoin. Nythän tuli uusi säädös siitä että mikäli sinulla on jo tutkinto ja haet vaikkapa uutta työtä koska vanha ei työllistä, hakuprosessivaiheessa olet heikommalla sijalla koska ensisijaisesti valitaan ensimmäistä ammattia vaillaolevat! Näin ollen työttömät eivät ole sen vahvemmilla opiskeluissaan. Toinen pointti on että hallitus ei pidä kouluttautumista tärkeänä - aikuisopintotukea ei olla valmiita korottamaan vaikka sen avulla moni voisi saada uuden ammatin ja parantaa työmarkkinoilla asemaansa. Sen sijaan opintorahoja leikataan koko ajan.

Hallitus haluaa myös poistaa vuorotteluvapaan mahdollisuuden. Sen avulla omien tuttujeni kautta monta ihmistä on työllistynyt saaden sijaisuuden ja sitä kautta työkokemusta plus paremmat mahdollisuudet vakityöhön. Vuorotteluvapaa halutaan poistaa vaikka sen työllistävä vaikutus on merkittävä nimenomaan matala-palkka-aloilla.

Hallitus ei ole tehnyt mitään toimia parantaakseen työttömän ihmisen mahdollisuutta töihin. On vain rangaistu ja kiristetty. Yhden ainoaa työpaikkaa ei hallitus ole luonut koska se ei ole valmis tekemään mm. lakia siitä että hyvinvoiva menestynyt yritys menettäisi yritystukia jos se ei palkkaa työntekijää selkeässä työvoiman tarpeessa. Hallitus ei ole puuttunut myöskään siihen että useissa hyvin menestyvissä yrityksissä ylitöitä teetetään liki pakollisena - sieltä irtoaisi usea työpaikka muille ja ylitöitä ei tarvitsisi tehdä. Hallitus on myös valmis viemään työpaikkoja ulkomailla kuten vaikkapa nyt tämän Venäjäpakotteen kautta. Maanviljelijät kärsivät nahoissaan nyt sen että vienti ei vedä Venäjälle. Tämä on täysin poliittinen päätös jolla on työlisyyteen vaikuttavia asioita.

Työtön ei ole ihmisarvoton. Se pieni joukko joka "makaa kotona" ei ole työkykyistä, vaan se on se joukko jolla on 80 % invalidipaperit käsissä mutta eivät pääse eläkkeelle. Se suurempi joukko joka on valmis työlistämään itsensä, yrittää kaikin keinoin.