Ulkomaalaislain tulkinta uusiksi ihmiskaupan uhrien kohdalla

Catarina Mikkonen, adressin luoja

/ #4 Re: Ihmiskaupan uhrit !

04.09.2016 11:56

#3: nigerboy - Ihmiskaupan uhrit ! 

 Hei nimimerkki nigerboy, 

Olen Catarina Mikkonen, kirjoitin tämän adressin yhteistyössä parin ystävän kanssa. Kommenttisi herättää useita ajatuksia, kuten

a)Mitä tarkoitat tuottavaisella ammatilla?

Seksiorjana oleminen ei ole ammatti.

b) Vuonna 2014, Ihmiskaupanauttamisjärjestelmä on rekisteröinyt 32 uutta asiakasta, jotka ovat seksiperäisen ihmiskaupan uhreja. Suomeen ei siis tulvi seksiperäisiä ihmiskaupan uhreja.

Lähde: IHMISKAUPAN UHRIEN AUTTAMISJÄRJESTELMÄN TILANNEKATSAUS 1.1. - 31.12.2014, löytyy googlaamalla

c) Ajatusleikki: Maailmanlaajuisesti on noin 27 miljoonaa ihmiskaupan uhria. Niistä 1-2% vapautuu tai pystyy pakenemaan orjuudestaan. Jos kaikki tulisivat Suomeen, heitä olisi n. 540 000. Sodan jälkeen Suomeen tulvi n. 400 000 pakolaista Karjalasta. Sekin onnistui. Sen lisäksi Suomessa oli todennäköisesti tuhansia, joilla oli sotakokemuksistaan johtuva traumaperäinen stressihäiriö. Selvittiin siitäkin.

Kuitenkin kaikki ihmiskaupasta vapautuneet eivät millään pääse Suomeen, vaikka heitä olisi nykyhetkeä enemmän, olen vakuuttunut siitä, että Suomi pystyisi hoitamaan senkin, kuten pystyi hoitamaan edellämainitut sodanjälkeiset asiat. Ajatusleikki loppu.

d) Väität, että naisista tulisi krooninen ongelma sosiaaliviranomaisille. Heitäkin varmasti on, minulle se kertoo vain sen, että he ovat ulkomaalaislain mukaan "erittäin haavoittuvassa asemassa". Olen tavannut monia naisia, jolla olisi kunnianhimo toimia eri ammateissa, kunhan he ensin saisivat oleskeluluvan. Montako nigerialaista naista olet tavannut?

Ystävällisin terveisin, Catarina Mikkonen