Israelin täytyy elää

Toni Paju

/ #21

28.02.2007 12:51

Vaikuttaa siltä että herra Suonsivu sortuu myös itse tähän tietämättömyyteen ja myös ennakkoluuloihin. Häntä lainaten

"Väitän kyllä(että muslimeilla on pyrkimys maailman valloitukseen) ja kehotan sinua tutustumaan islamin perusteisiin ymmärtääksesi tämän. Muslimien osuus väestöstä lisääntyy nopeasti melkein kaikissa EU:n jäsenvaltioissa, joten jo siksikin jokaisen on hyvä tietää, mitä islam sisältää. Poliittiseen islamiin eli islamismiin erityisesti on syytä tutustua."

Herra Suonsivu viittasi tapauksiin (mm.Thaimaan eteläosa, Filippiinit) joissa muslimit pyrkivät perustamaan oman valtion. Haluankin kyseenalaistaa väitteen jonka mukaan kyse on juuri uskonnosta itsenäisyys pyrkimysten ajavana voimana. On mielestäni täysin perusteetonta väittää että uskonto yksin olisi taustalla kyseisten alueiden halussa itsenäistyä! Uskonto on varmastikin yhdistävä tekijä, mutta ei itse tarkoitus. Kyseessä on ennemminkin syvät erot maan eri osien välillä sekä maantieteellisesti määriteltävä kokemus yhtenäisyydestä.

Vaikuttaa siltä että vaikkakin herra Suonsivu on varmasti tutkinut Islamia uskontona sekä sen poliittista ulottuvuutta, hänen mielipiteensä perustuvat median luomaan kuvaan muslimeiden sekä kristittyjen välisestä vihanpidosta ja taistelusta. En usko että hänellä toisin kuten allekirjoittaneella on muslimi ystäviä jotka kertoisivat tilanteesta toisen näkökulman. Pitää paikkansa että median kautta saa helposti yksipuolisen kuvan oli kyseessä sitten mikä media hyvänsä. Islam uskontona leimataan helposti yhdeksi yhtenäiseksi "liikkeeksi" mutta tosiasia on että kuten ei ole yhtä länttäkään niin ei ole myöskään yhtä Islamia. Joten puheet maailmanvalloituksesta ovat tässä valossa suoraan sanoen naurettavia!

Islamin ja kristinuskon vihanpidolla on selväpolttoiste lähi-idässä. Tuosta polttopisteestä vihanpito tietysti säteilee myös muihin länsimaihin. Mutta on turha verrata tai löytää yhteisiä syitä Kaakkois-Aasian itsenäisyyspyrkimysten ja lähi-idän tilanteen välillä.

Eurooppalaiset kristityt ja Lähi-idän muslimit ovat eläneet välimeren rannoilla yhdessä pitkiä aikoja ja mentaliteetti sekä elämäntapa alueella on hyvin samankaltainen. Suomalaisten sitä on vaikea sitä ymmärtää koska elämme hyvin äärimmäistä Eurooppalaisuutta! Esim. Italian eteläosassa on enemmän samankaltaisuutta mentaliteetissa Egyptin poihjoisosan kuin Helsingin kanssa!

Sekä islamissa että kristinuskossa on molemmissa ongelmallisia kohtia ja tässä on kyse siitä että annetaan muutaman ääriliikkeen sekä median liioittelun leimata kokonainen uskonto!