Opintotuen sitominen indeksiin

Opiskelija

/ #4 Opintotuki lainaksiko?

24.08.2010 17:16

Olisitko Kikka-Sininen itse valmis ottamaan lainaa tietämättä, pystytkö koskaan maksamaan sitä takaisin? Kaikilla akateemisilla aloilla ei ole taetta työpaikasta valmistumisen jälkeen. Milläs sitten maksat ehdottamasi usean kymmenen tuhannen lainan takaisin? Ei se tule yhteiskunnalle yhtään halvemmaksi kuin opintotuen maksaminen, että osa valmistuneista maistereista päätyy vaikeudesta toiseen ja päätyy lopulta yhteiskunnan elätettäväksi. Jos olet sattumalta huomannut, niin kaikille muille väestöryhmille on perustoimeentulo turvattu ja se on sidottu elinkustannuksia seuraavaan indeksiin. Tämä adressi vaatii vain sitä, että opintorahalla voisi tulevaisuudessakin ostaa saman määrän puuroa ja makaronia kuin tänä päivänä.

Ja jos kuvittelet, että opintotuen muuttamisella opintolainaksi saataisiin liikakoulutus kuriin, olet pahasti hakoteillä. Päätökset yliopistojen sisäänottomääristä tehdään jossain vallan muualla. On valtiovallan ja yliopistojen johdon tehtävä muuttaa kansallista koulutuspolitiikkaa, jotta yliopistosta valmistuu sopiva määrä kandidaatteja ja maistereita yhteiskunnan tarpeisiin. Ei tässä auta mitenkään, mistä se opiskelija toimeentulonsa saa.