Opintotuen sitominen indeksiin

Kimpaantunut
Vieras

/ #17 Re: Turha ihmisryhmä?

28.08.2010 10:06

#16: Opiskelija - Turha ihmisryhmä?

Komp, komp! Tuo todellakin herättää kysymyksiä, että miksi Erkki saa kaikki mahdolliset tuet mitä yhteiskunnalta irtoaa, mutta opiskelijat, jotka tulevat maksamaan (marisijoidenkin) kulut, velat ja eläkkeet, joutuvat taistelemaan omistaan?

Kyllä, opiskelijat saavat opinotukea; opintorahaa ja opintotuen asumislisää. Opintoraha on vajaa 300 e kuussa ja opintoten asumislisä reilu 200 e kuussa. Ja jos oikein tiukkaa tulee niin voi ottaa laitaa 300 e per kuukausi. Käsi ylös kaikki ne, jotka ottavat vapaaehtoisesti joka kuukausi lainaa elääkseen? Huh heijaa - 800 euroa kuussa puhdasta rahaa! Toki tuosta vähennetään opintorahan verot, opintolainan käsittelymaksut ja vuokra. Joissakin kaupungeissa voi koko potti mennä vuokraa vaikka kuinka yrittäisi asua jos jonkinlaisessa loukossa! Ja sitten on vielä pitäisi syödä, hankkia koulukirjoja, maksaa puhelinlasku, nettilasku, matkakulut.. kyllähän näitä kertyy. Ja tässähän en nyt luetellu mitään syntisiä baariöitä tai ravintolaillallisia kun niihin ei vain yksinkertaisesti ole varaa!

Kyllä, opiskelijat voivat käydä kesäisin töissä. Toinen juttu on vaan sitten se, että missä töissä ja mikä niistä on palkka. Usein opiskelija tekee loppukevään ja alkusyksyn töitä opintojen kanssa päällekäin, jotta saisi edes jonkinlaisen paikan paljon tapelluista paikoista. Mitenkäs sitten kun on koko pitkä lukuvuosi (syyskuu-toukokuu) opiskeltu, ollaan töissä koko kesä (toukokuu-syyskuu), palataan koulunpenkille ja toistetaan tämä sykli 4-8 kertaa? Siinä voisi kovempikin bisneshai olla hitusen väsynyt kun tuollaisen rupeaman vetää ilman kesä-, talvi- tai kevätlomia. Kertokaa viisaammaat ei-oppineet ja työssäkävijät - kuinka te jaksaisitte?