Mopot 60km/h

Lieksa

/ #51

04.03.2007 19:00

Tämä adressi ei ole kyllä aivan loppuun asti mietitty.

Ensimmäiseksi koko hanketta vastaan on sellainen taho kuin EU. Nuo mopokortit kun ovat EU:n määrämä asetus, joka vaaditaan ilmeisesti jokaikiseltä jäsenmaalta. Useimmissa maissa on tuo 16 vuoden ikäraja sekä joissakin käsittelykoe sekä koulutusta.

Toisekseen, mopot ovat suuri riski liikenteen seassa, varsinkin jos ajokoulutusta ei ole tehty. Itse ajamaan opetteleva nuori ei pysty sisäistämään liikennekäyttäytymistä pelkän teoriakokeen perusteella. Tästä hyvä esimerkki on allekirjoittanut: ajelin vuoden mopolla, jonka jälkeen menin autokouluun suorittamaan kevytmoottoripyöräkorttia. Uusien asioiden ja huomioonotettavien seikkojen määrä tuntui aivan käsittämättömältä, eikä olisi ikimaailmassa voinut pelkän mopokortin kanssa ajatella, miten paljon riskejä liikenteessä on. Jokainen risteys tuli kosoteltua sen suuremmalti ajateltua, tuleeko oikealta auto vai ei. Kevarikortin jälkeen tietää aika reippaasti enemmän.

Viimeiseksi, nuoret eivät murrosiän tuoman "kapinahengen" takia välttämättä edes halua ymmärtää mopoilun riskejä. Näin jälkikäteen koko mopoiluhomma tuntuu täysin järjettömältä, eikä enää voisi kuvitellakaan nousevan jarrutehottoman mopon kyytiin.

P.S: Jarrutehoihin lisäten, joku täällä mainitsi mopoissa olevan järeät levyjarrut nykyään. Levyjarruja on toki ollut mopoissa jo varsinkin 15 vuotta, mutta järeitä ne eivät ole vielä tänä päivänäkään. Yhdellä männällä varustetut, levykooltaankin aneemiset jarrut eivät varmasti ole riittävät, mikäli vauhti nousee tuon 45 km/h yläpuolelle.