Pastöroitu maito on kiellettävä maassamme

elintarviketutkija

/ #4

14.12.2016 17:45

Pastörointi = lämpökäsittely, jossa elintarvike kuumennetaan n. 71–74 °C:n lämpötilaan 10–30 sekunnin ajaksi.

Pastörointia ei todellakaan tehdä ainoastaan "säilyvyyssyistä", vaan siksi, että maidossa olevat taudinaiheuttajamikrobit tuhotaan, ja saadaan turvallinen maito(-tuote) kaikille, myös riskiryhmiin kuuluville, ihmisille. Suosittelen lukemaan esimerkiksi listerioosista, eschericia coli (mm. O157), salmonella, shigella, yersinia... Raaka-maidosta voi bakteerien lisäksi elimistöön päästä taudinaiheuttajaviruksia ja -loisia.

Hyvä tietopaketti raakamaidosta löytyy TÄSTÄ LINKISTÄ, jos englanti sujuu. Kyseisen linkin takana sanotaan mm. vapaasti suomennettuna: "Raaka-maidossa voi olla haitallisia bakteereja ja muita mikrobeja, jotka voivat sairastuttaa, tai jopa tappaa, sinut. Mahdollisuus ruokamyrkytykseen on monissa ruuissa, mutta raaka-maito on yksi riskialttiimmista tuotteista. Raaka-maidon sairastuttamana voit kärsiä monen päivän ripulista, vatsakrampeista ja oksentelusta. Sairastuminen voi myös johtaa munuaisvaurioon, halvaantumiseen, kroonisiin sairauksiin ja jopa kuolemaan."

Maitotuotteiden terveellisyydestä voidaan olla montaa mieltä, ja tutkimuksia nousee esiin kuin sieniä sateella, mutta pastörointi ei tee maidosta epäterveellisempää, päinvastoin. Pastörointi on yksi suurimipia kansanterveyteen positiivisesti vaikuttavia elintarvikkeiden käsittelytapoja (maito ei ole suinkaan ainoa tuote jota pasöroidaan!).