Perussanoman "Evoluutiobiologiaan" myös kriittinen puheenvuoro

Adressin tekijä

/ #36

11.09.2010 15:46

Perussanomat toimitusjohtaja Juha Vähäsarja & kustannuspäällikkö Tom Holmen ja SROS:n toiminnanjohtaja Timo Junkkaala kunnioittivat allekirjoittaneita läsnäolollaan 7.9.2010. Pidimme puolen tunnin keskustelun ennen kaikkea minun ja Timo Junkkaalan välillä.

Kustantamon puolelta ihmeteltiin lähinnä sitä, miksi adressi on tehty ennen kirjan ilmestymistä. Minä siihen, että adressin aloite oli nimenomaan ottaa kirjaan myös kreationistinen eli evoluutiokriittinen näkökulma.

Ilahtunut olin erityisesti siitä, että kustantamon puolelta kysyttiin ilmeisen vilpittömästi, että olisiko parempi jos kirjassa olisivat olleet vastakkain kirjeenvaihdossa avoimen ateistinen henkilö Eero Junkkaalan kanssa. Oma mielipiteeni tästä oli se, että näin olisi ollut parempi, kylmäkin on parempi kuin penseä.

Kävi myös ilmi, että Perussanoman uuden painopisteen moodi julkaista keskustelua tai kirjeenvaihtoa, olis saanut vaikutteita piispa Juha Pihkalan ja astronomi Esko Valtaojan kirjasta (entinen kirkkoherramme Heikkilä vs. Viljanen). Esille tuli juuri Holmenin kanssa se, että adressin allekirjoittanut matemaatikko, teologi ja pitkäaikainen Japanin lähetti Jorma Pihkala on Juha Pihkalan veli.

Mainitsin että kirjan ilmestymistä odotellaan lähinnä masentunein tunnelmin, koska Perussanoman 30-vuotisen raamattukirjaston lukijakunnassa on monia, joita aihe sinänsä olisi kiinnostanut. Mainitsin myös kuulleeni, että marginaaliin jätetyt "rintamamiehet" aiheessa valmistautuisivat kirjoittamaan vastineita ja kommentaareja kirjasta sen ilmestyessä.

Omana henkilökohtaisena lisänäni ojensin myös Ahvion kanssa käymääni YEC contra OEC -debattiin tekemieni slaidien kuvaajan kirkkoisien, uskonpuhdistajien ja tieteenisien arvioista maailman 6000-vuotisjuhlista ja sitä kautta 1000-vuotisen valtakunnan alusta. 40 ukkelista keskiarvo oli vuosi 2007 jKr, keskihajonnan ollessa 76 vuotta suuntaan ja toiseen. Lutherin ja Melanktonin noin vuoteen 2050 sijoittuvat arviot olivat erikseen korostettu kuvassa. Mainitsin vielä omaan piikkiini sen, että myös Uusi Testamentti alkaa Genesiksen kronikoilla, listaten 77 sukupolvea Jeesuksesta Aadamiin.

Timo Junkkaala totesi omalta osaltaan keskustelusta sen, että sanasta "Raamattu" eivät aio Raamattuopistossa luopua. Sanoi että tarkoitus on olla palava, eikä tahdo vaimentaa evoluutiokritiikin esittämist äopiston tilaisuuksissa, mainiten vielä erikseen apologeettiset seminaarit joissa on puhunut mm. Tapio Puolimatka. Tähän totesin vain sen, ettei kreationistista esitelmää ole Opistolla kuullut vuosikausiin, Puolimatkahan ei kreationismia edusta vaan keskittyy lähinnä esittelemään evolutionismin tieteenfilosofia. Lopuksi Timo Junkkaala totesi vielä, että raamattunäkemyksemme poikkeavat toisistaan aika tavalla ja kehotti minua kilvoittelemaan valitsemallani tiellä. Lopuksi toivotimme toisillemme siunausta. Eulogiaa pitäisi tosiaan harrastaa enemmän, jos kerran vihamiehiä kohtaan - niin miksei sitten kirkollisia virkamiehiä kohtaan?

Adressia luovutettaessa siinä oli 153 nimeä ml. anonyymit nimet. Siis yhtä monta kuin oli kalaa raksamiehen katiskassa (Joh. 21).

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…