Opintotuen sitominen indeksiin

Vieras

/ #47 Opintotuesta.

13.09.2010 22:41

1. Ei kai kukaan idiootti roiku huvikseen opintotuilla? Siis luuleeko joku nyt oikeasti, että joku haluaisi huvikseen roikkua opintotuen varassa ja vältellä töitä? Työkkäristä saa puolet enemmän rahaa ja töitä löydy muutenkaan, niin miksi roikkua opiskelijana?!?

2. Asumistuen pitäisi olla suurempi Helsingin seudulla kuin esimerkiksi Sodankylässä. Helsingistä saat 22 neliön komeron 500 eurolla kun Sodankylästä saat omakotitalon 300 eurolla.

3. Ymmärrän, että lapiomiehiä vituttaa, että eka se opiskelija retku valittaa että rahat ei riitä ruokaan ja seuraavassa välissä se jo vetääkin tripla liksaa ja tulee vielä kyseisten lapiomiesten esimiehen esimieheksi. Mutta kun tuo ei nyt ole todellisuutta. Sama kai sitä olisi, että ottaako velkaa jos joku sanoo, että saat 10 000€/kk kun valmistut. Mutta kun voi olla, että oot siellä kaupan kanssalla maisterin tutkinnolla ja koitat maksaa sitä kymppitonnin velkaa pois 8€/h palkalla.

4. Jos opintoja halutaan nopeuttaa, niin oikeasti ainoa keino siihen on tarjota tukea jolla pystyy edes jotenkuten elämään opiskelun ohessa. Joku porkkanakin voisi olla jees. Esim stipendi jos valmistuu määräajassa.

5. Amerikkalaisia systeemejä ei voi verrata mitenkään suomeen. Amerikassa on pienemmän verot jolloin ihmisille jää enemmän rahaa säästöön lapsien koulumaksuihin. Myös pitää huomioida, että siellä valmistuminen huippuyliopistosta on vähän eritasoinen juttu kuin täällä meiltä. Suomessa kun valmistut niin olet työtön tai saat sen 2000€/kk. Amerikassa kun valmistut niin voit lisätä heti yhen nollan lisään tuohon alkupalkkaan.

6. Jos opiskelijat pääsevät liian helpolla niin siitä vaan opiskelemaan. Vielä ehtii. Mikäli ei kiinnostusta löydy niin sitten kannattaa olla hiljempaa. Ei siellä koulussa huvin vuoksi käydä.