Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Vieras

/ #890 TSH lääkittävä hyvin alas

09.12.2017 08:19

Kilpirauhaspotilaiden sairaanapitoyhdistys ("endokrinologiyhdistys") vastustaa kokeneimpien endokrinologien Matti Välimäki ja Vesa Ilvesmäki hoitolinjauksia, joilla potilaan oireet poistuvat. €ndokrinologiyhdistys selkeästi ymmärtää että oikeilla TSH-tavoitearvoilla potilaat paranisivat ja kalliiden vastaanottokäyntien määrä romahtaisi.

Oireet poistavassa hoidossa TSH on 0...0.5. (Terveiden henkilöiden valtaosan arvo on 1.1...1.2 mutta tyroksiinilääkitys hämää aivolisäkkeen alentamaan TSH:ta aiheettomasti.)

http://www.rcpe.ac.uk/sites/default/files/jrcpe_47_4_toft.pdf  on kokeneen skottiendo Anthony Toftin potilasmyönteinen lehtikirjoitus kilpirauhashoidon surkeasta tilasta.

Siinä mm. selkeästi kumotaan Suomessakin levitetty valhe, että matala TSH merkitsisi aina liikatoimintaa. Tosiasiassa aniharvoin merkitsee ja näkyy T3v:n nousuna yli viitealueen.

”... [tutkimuksessa] it was difficult to increase serum T3 into the hyperthyroid range with LT4 unless serum free T4 concentrations were markedly elevated at around 35–40 pmol/l.”
”This was an elegant demonstration that exogenous subclinical hyperthyroidism was a different entity from endogenous subclinical hyperthyroidism, even although serum TSH was suppressed in both conditions. In other words, a low serum TSH concentration in patients taking LT4 did not necessarily indicate overtreatment”