Suomensuomalaisten tasa-arvoinen kohtelu varmistettava

Tarkkailija

/ #37 Kiihottaminen onkin nyt väkivaltarikos?

31.01.2018 18:17

Aatemaailmaan kytkeytyvistä väkivalta­rikoksista Helsingissä 56 liittyi äärioikeistoon, yksi äärivasemmistoon eikä yksikään uskontoon – ”Tilastoista näkyy selvästi, mikä on uhka ”.

Helsingin Sanomat. 31.1.2018.

Lainaus yhdestä kappaleesta: "Poliisin tietoon tuli Helsingissä viime vuonna 57 sellaista väkivaltarikosta tai siihen yllyttämistä, joiden motiivi liittyy johonkin aatemaailmaan."

Tuossa siis annetaan ymmärtää, että kiihottaminen kansanryhmää vastaan pitää aina sisällään väkivaltarikokseen yllyttämistä, mikä ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Sen lisäksi, että osa kiihotustapauksista on esim.pohdintaa, vertailua, uutisten jakamista tai vitsejä, on osa niistä väkivaltaan liittyvistäkin sanakokonaisuuksista enemmänkin tunnetilojen kuvailua rankoista taustoista johtuen eikä mikään poliittinen manifesti, joka on tarkoitettu koko kansan luettavaksi, vaikka mainetta hamuava viranomainen ehkä helposti lähteekin niin esittämään.

Tämänkin takia olisi erittäin hyvä, että kaikki viharikoslait laitettaisiin sinne roskiksen pohjalle, minne ne kuuluvat, sillä tässä käytetään joko tahallaan tai vahingossa hyväksi ihmisten ymmärrettävää tietämättömyyttä ja mustamaalataan käytännössä harmittomista tai lähes harmittomista teoista kiinni saatuja ihmisiä kohtuuttomalla tavalla yhdistämällä heidät todelliseen vaaraan ja uhkaan.