Suomensuomalaisten tasa-arvoinen kohtelu varmistettava

MiettiäVoi

/ #51 Maalittamista mediassa

29.11.2019 23:00

Helsingin sanomissa on julkaistu artikkeli nimeltä "Perussuomalaisaktiivi vaikuttaa olleen kantelemassa poliisille rasistisista tv-sketseistä – rikosilmoituksia masinoitiin Ylilaudalla" (29.11.2019).

Erilaiset tuomiot ovat tavallaan julkista tietoa, mutta tällainen rikoksesta tuomitsemattoman tietojen levittely ei välttämättä ole laillista, vaan voi itsessään olla rikollista ja vähintäänkin eettisesti kyseenalaista. Poliisin asia ei ole tiedottaa medialle mitä puoluetta tai aatesuuntaa joku tutkinnan alla oleva tai tutkintapyyntöjä jättänyt henkilö on.

Vai milloinkahan tämä asia alkaa toimia toiseen suuntaan eli tiedotetaanko mediassa jatkossa kiihottamistuomioiden yhteydessä myös tutkintapyynnön tehneen tunnistamista helpottavia tietoja, tutkineen poliisin, syyttäjän ja tuomarin henk.kohtaisia tietoja ynnä muuta sellaista? Mainitaanko uutisessa mielipidevaikuttamistarkoituksessa josko esim.tutkineella poliisilla on kytköksiä vaikkapa vihreisiin?