Opintotuen sitominen indeksiin

Vieras

/ #67 Re: korjaus...

19.09.2010 18:08

#48: neljäs opiskelija - korjaus...

"Yksi korjaus vielä: ei vanhempien usein tarvitse olla edes erityisen hyvätuloisia, monesti riittää että he ovat keskituloisia jotta heillä on mahdollisuus tukea rahallisesti."

Joopa joo. Keskituloisten vanhempien lapsena olen 13 vuotiaasta lähtien maksanut itse koulun ohella tienaamillani rahoilla (kesä/viikonlopputyöpaikka sentään järjestyi tädin avulla) kaikki harrastukseni, suurimman osan vaatteistani ja tienannut kaiken käyttörahan itse.

Ylioppilaskirjoitusten jälkeen maksoin vanhemmilleni vuokraa siitä, että asuin välivuoden kotona. Puhumattakaan siitä, että vanhemmat olisivat pystyneet avustamaan ajokortin kanssa tms. Tällä hetkellä vanhempani tosin rahoittavat nuorimman sisarukseni lukio-opinnot toisella paikkakunnalla. Muut lapset ovat tosin jo omillaan eikä oikein vaihtoehtoja ole, kun sisareni ei pysty saamaan mitään tukea.

Ymmärrän kyllä sinänsä pointtisi, mutta en vaan osaa kuvitella tilannetta tosielämässä. En ikimaailmassa edes kehtaisi pyytää vanhemmiltani ruokarahaa tai muuta avustusta enää tässä vaiheessa.