Kansallis- ja luonnonpuistot ovat kansallisomaisuuttamme.

Palvelija
Vieras

/ #51 Re: Re: Re: Re: Re: Palataanpa asiaan

19.09.2010 19:55

#50: Telttavaeltaja - Re: Re: Re: Re: Palataanpa asiaan

Telttavaeltaja on varmaan fiksuna vaeltajana ymmärtänyt sen, että Palvelija on  MH:n Luontopalveluiden työntekijä. Luontopalveluilla on hallinnassa ja hoidossaan noin 2000 erilaista suojelualuetta. Vain murto-osalle niistä on rakennettu palveluvarustusta tai tullaan sitä rakentamaan. Erilaiset intressiryhmät, mm kunnat, kyläyhdistykset, retkeilyjärjestöt, maakuntaliitot, veneilijät, retkeilijät, entiset ympäristökeskukset (ELYt) ovat koko ajan ehdottamassa uusien rakentamista. Luontopalvelut ovat suhtautuneet näihin hyvin pidättyväisesti. Luonnonsuojelualueiden päätehtävähän on luonnonsuojelu. Toki niitä voidaan käyttää myös virkistyskäyttöön, kun ei vaaranneta luontoarvoja. Palveluvarustuksen sijoittelulla ja reiteillä sekä poluilla virkistyskäyttö kanavoidaan vähemmän aroille alueille. 95 %:a kävijöistä käyttää näitä palveluita. Telttavaeltajan tapaiset retkeilijät liikkuvat myös luonnonarvoiltaan häiriöalttiilla alueilla. Mutta he ymmärtänevät arkojen alueiden arvon eivätkä häiritse luontoa ?
Tässä adressissa on perimmältään kyse siitä annetaanko luonnosuojelualueille ja niiden hoidolle niille kuuluva arvo. Hallituksen viimeaikaiset teot ja kaavailut kertovat toista. Valtion organisaatiouudistuksessa koko luonnonsuojeluhallinto mukaan luettuna luotopalvelut on tarkoitus ajaa osittain alas.
Kun silmäilee viestiketjua alusta alkaen, niin sieltä heijastuu T-vaeltajan syvä inho Metsähallitusta kohtaan. Selityksenä lienee Metähallituksen eri aikoina tekemät hakkuut. Näissä hakkuissa olisi Palvelijankin mielestä ollut toivomisen varaa. Metsähallitus ei ole kuitenkaan riippumaton toimija vaan eduskunnan ohjauksessa toimiva laitos. Sitä tehdään mitä omistaja edellyttää. Tulevan organisaatiouudistuksen puuhanaiset ja miehet(nykyhallitus) om vetämässä sitä linjaa, että talouskäyttö lisääntyy ja valtion maiden suojelu- ja virkityskäyttö vähenevät. Toivottavasti Telttavaeltaja ei ole tämän kehityksen kannattaja.

Omalta osaltani päätän keskustelun tähän. Hauskaa ja  virkistävää oli pohtia asioita ja huastella. Seuraava retki suuntautuu puolukkametsään tai karpalosuolle.
Reippaita syysretkiä itse kullekin - omalla tavalla.