Suomensuomalaisten tasa-arvoinen kohtelu varmistettava

MiettiäVoi

/ #54 Juha Mäenpään puhe

17.06.2020 15:29

Viime aikoina on uutisoitu eduskunnassa annetusta puheesta, jossa kansanedustaja rinnasti valepakolaiset vieraslajeihin. Kansanedustaja ei ainakaan täysin negatiivisesti yksilöinyt etnisyyttä tai uskontoa, vaan puheessa antoi ymmärtää suhtautuvansa neutraalisti täysin eri kulttuureista peräisin oleviin ihmisiin itsessään; mainiten mm.keskustelleensa iranilaisen kanssa ja siteerasi löyhästi muslimimaasta kotoisin olevaa henkilöä, jonka mielestä valepakolaiset tulevat mm.raiskaamaan. Hän kuitenkin esitti, että joillakin uskonnoilla tai jopa saman uskonnon eri koulukunnilla on vaikeuksia tulla toimeen keskenään.

Kansanedustaja ei siis toivonut näiden ihmisten (valepakolaiset) hävittämistä, vaan torjuntaa ja jokainen ymmärtää, että tällainen vertaus vaatii soveltamista. Kirjaimellisesti ajateltuna se voisi toki tarkoittaa myös valepakolaisten surmaamista, mutta myös sitä, että valepakolaisten juuret kitkettäisiin maasta tai heihin käytettäisiin hyönteismyrkkyjä ja tuskinpa kukaan ajattelee kansanedustajan tätä tarkoittaneen, vaikka kirjaimellinen tulkinta antaisi näin ymmärtää. Lainsäädännöllinen torjunta, johon kansanedustaja viittaa, tarkoittanee pikemminkin esim.rajavalvontaa.

Rajuimmissa kannanotoissa on kuitenkin yritetty vetää yhteys vieraslajipuheen ja kansanmurhan valmistelun välille, mikä kuulostaa jo aivan megalomaaniselta liioittelulta. MTVuutisiin päässyt kommentoija kertoi 2019, että Ruandan kansanmurhassa puhe torakoista johti kansanmurhaan. Ajatteleeko joku oikeasti, että rajavalvontaa ja karkotuksia vaativat poliitikot tavoittelevat tällaista ja kenties esim.matkustavat toiselle puolelle maailmaa surmatakseen valepakolaisia? Tällaista ei ole tapahtunut, mutta valepakolaiset ovat leikanneet päitä Ruotsissa ja Suomessa ja työntäneet lapsia junan alle Saksassa jne. joten mitään näyttöä tällaisesta ei ole.

Lisäksi kuka tahansa voi lukea vaikkapa englanninkielistä ja kattavaa Wikipedia-artikkelia Ruandan kansanmurhista, joka kyllä sisältää yhden viittauksen torakoihin, mutta tämä viittaa siihen miten tietyt ryhmittymät itse kutsuivat itseään torakoiksi järjestäessään hyökkäyksiä toisen osapuolen asemiin. Millä asiantuntemuksella suomalainen lakimies voi vetää afrikkalaisen politiikan mutkia suoraksi sanoen, että viittaus torakoihin johti itsessään yhtään mihinkään?

LÄHTEET:

Perussuomalaisten kansanedustaja vertasi turvapaikanhakijoita vieraslajeihin – ihmisoikeusjuristin mukaan kyse rikoksesta: "Ruandassa puhe 'torakoista' johti kansanmurhaan". 15.6.2019. MTVuutiset.