Suomensuomalaisten tasa-arvoinen kohtelu varmistettava

Hartwall

/ #55 Uutinen kouluväkivallasta

11.10.2020 20:42

Artikkeli on nimeltään "Kouluväkivallan vakavuus yllätti nuoret, mutta lievemmästä kiusaamisesta kertoo moni koivukyläläinen: "Sinulla ei ole ketään, johon luottaa" (11.10.2020).

Artikkelissa mainitaan Kytöpuiston pahoinopitely ja annetaan ymmärtää, että rasistinen motiivi on kumottu. Artikkeli jatkuu toteamalla, että rasismia kyllä esiintyy, mutta tässä kohtaa asiat käännetäänkin niin päin, että aletaan puhumaan haastateltuun tummaihoiseen kohdistuvasta väitetystä rasismista. Eli erittäin raaka pahoinpitely kuitataan siten, että etnistä motiivia ei ollut, mutta heti sen jälkeen siirrytään miettimään väitettyjä nimittelyjä ja tällä tavalla kielletään käsittelystä se mahdollisuus, että suomalaiset ovat rasismin kohteena.

Artikkeli jatkaa vielä vihjailuilla siitä, että pakolaisten kokemat kovat olot voivat aiheuttaa "pahan olon" purkautumista eli jollain tavalla kirjoitus näyttää taas kääntyvän ikään kuin myöntämään, että pakolaistaustaisten käytös on ongelma kouluissa, mutta syyllisyys teoista otetaan pois vihjaamalla, että ikävät taustat vaikka pakolaisleirillä voivat purkautua käytöshäiriönä tai ahdistuksena. Väkivaltaa ja epäsosiaalista käytöstä harjoittavan vastuu omista teoista poistetaan, kun kyseessä on etnisesti 'rikas' henkilö.