YLEn mediamaksu

Vieras

/ #230

15.12.2011 18:06

Pitääkö niiden ihmisten ostaa televisio, jotka eivät sitä omista, pelkästään mediamaksun takia, ettei tarvitse tyhjästä maksaa?
Sama asia, kuin ihmisiltä aletaan verotuksen yhteydessä periä autoveroa, vaikka et omistaisi autoa.
Sama asia, kuin maksaisin työntekijälle palkkaa, joka ei koskaan tee työtä.

En sano sitä, että YLEttömän katsominen pitäisi olla ilmaista. Sanon sitä, että tällä tavalla tapetaan ihmisiltä tässä asiassa valinnanvapaus. Pakotetaan, toisin sanoen. Maksan siis pakosti palvelusta, ihan sama, valitsenko sitä käyttää vai en.

Maksukortin taakse, jos rahat ei riitä toimintaan, supistetaan. YLE on kasvanut vuosi vuodelta. Vuodesta 2003, maksuun on tullut yli 40% korotus ja jostakin kumman syystä, tänä aikana on ruvennut tulemaan lisää paikallisia radiokanavia, lisää paikallisuutisia ja lisää kanavia.

Jos tästä kaikesta ei voida karsia yhtään ja herrat haluaa kasvua vuosi vuodelta, mennään kohta maksuun, joka rupeaa keskituloisenkin takalistossa tuntumaan melkoiselta tikulta, ellei tunnu jo.

Jos maksukortti järjestelmä ei tuo tarpeeksi maksavia asiakkaita (kuten vähän epäilen ja YLE tietää sen), laitetaan lankut ikkunaan tiettyjen toimintojen osalta. Se on vaan voi voi ja normaalia yritystoimintaa, jota muutkin niskalimassa tekee. Samalla herrasväki näkee, kuinka pitkä ja kapea leipä yrittäjällä yleensä on ja hyvinkin pitkälti erillaisten verojen takia.

Mutta ei, eihän se sovi. YLEttömän mahtava johtokunta heräisi aamulla kello viisi ajatuksenaan: "Eihän hitto, tänään pitää tehdä töitä, että saadaan pidettyä YLE pystyssä". Se olisi uutta heille, se.

Naurettavinta tämän hetken maksussa on, että maksu tulee laitteen omistamisesta. Jos siis omistan laitteen, jolla katson MTV3:n ja Nelosen tarjoamia kanavia, joudun maksamaan maksun silti. Tietääkseni MTV3 ja Nelonen ei näistä maksuissa saaduista rahoista hyödy pennin hyrrää. Ja näinhän se tulee menemään jatkossakin, tosin, huomattavasti näkyvämmässä muodossa, kuin tähän mennessä. Jospa muutkin uneliaat aatut alkaa heräilemään tämän valtion toiminta tapoihin tietyissä asioissa.