Kansallis- ja luonnonpuistot ovat kansallisomaisuuttamme.

Todellakin allekirjoitan adressin
Vieras

/ #69 Re: Luonto ei ole ihmistä varten!

23.09.2010 15:36

#45: Luonnonystävä - Luonto ei ole ihmistä varten!

Mitenhän se valtion metsissä liikkumisen kieltäminen onnistuisi täällä Lapissa, jossa suurin osa metsistä on valtion omistamaa? Miten kävisi marjojen ja sienten poiminnan? Olisiko nekin vain metsänomistajien oikeuksia? Tuntuu, että nyt on taas kaupunkilaiset vauhkoamassa asioista, joista eivät ymmärrä mitään... Tiedättekö, kuinka paljon ihmiset saavat tuloa pelkällä marjojen poiminnalla? Se saattaa työttömän kukkarossa olla aika suuri siivu. Ja niitä työttömiä Suomessa riittää, leikkaukset tuntuvat myös sillä saralla, sillä Metsähallitus/luontopalvelut palkkaa joka vuosi opiskelijoita ja työttömiä, joitten palkat maksetaan juuri tuosta leikatusta budjetista. Metsähallituksessa on eri "osastoja" on Luontopalvelut, Metsätalouspuoli, Villi Pohjola, taimien tuotantopuoli, siemenien tuotantopuoli, maanottopuoli ym. Miksi juuri Luontopalvelut joutuu kärsimään?

Mutta itse asiaan, kuinka moni ihan oikeasti on valmis maksamaan polttopuista tai luonnossa liikkumisesta? Jos joka reitin alku- ja loppupisteeseen laitetaan esim. maksuautomaatti, niin monenko luulette maksavan? Lähtöpiste siirtyy vain portin verran sivusuunnassa, kun koko metsää ei voi aidatakaan. Onhan niitä vapaaehtoisia maksuja kokeiltu muuallakin ja paljonko kilahti kassaan?

Miltä näyttäisi reittien taukopaikat sen jälkeen kun huolto lopetetaan? Kuka keräisi ja veisi pois (repussaan) ne roskat, joita väistämättä aina ilmestyy esim. tuhkille tarkoitettuihin säiliöihin? Kansallispuistoissahan on jo "roskaton retkeily"-periaate eli minkä tuot jaksat myös viedä pois. Aina vaan löytyy niitä, jotka eivät jaksa viedä pois omia roskiaan. Jos maassa on yksi roska, kohta siinä on pari muuta ja pian siinä ei enää muuta olekaan kuin roskia. Kuka korjaa rikki menneet kalusteet ja reittimerkinnät? Kuka raivaa ja aukaisee reitit taas kulkukelpoisiksi jos reitille kaatuu puita kuten näissä Asta- ym. myrskyissä kaatui. Ja todellakin! Ne puut jätetään maahan maatumaan kansallispuistoissa. Niitä ei kerätä polttopuuksi. Ne ovat arvokkaita juuri siinä mihin ne sattuvat kaatumaan, sillä lahottajatkin tarvitsevat elinympäristön.

Vilkkaimmilla taukopaikoilla oksien ja muun maapuun loputtua ympyrä vaan laajenee, josta puuta kerättäisiin. Lopulta pienemmät puut kaadetaan ja pikkuhiljaa isompaa ja isompaa. Siinä sitä budjettien leikkausta kannattavat katsoisi ihmeissään "raiskattua" maastoa. Olen aina sanonut, että siivous on ainoa työ, jonka tekemättä jättämisen kaikki huomaa, mutta jos se on hyvin tehty, kukaan ei huomaa eikä kiitoksia heru! Joten KIITOS kaikille huoltojoukoissa työskenteleville!