YLEn mediamaksu

veronmaksajat

/ #237 Yle-vero

16.12.2011 08:33

‎"Verotuksen yhteydessä maksettava Yle-maksu olisi suuruudeltaan 50–140 ‎euroa. Toisin kuin talouskohtainen tv-maksu perittäisiin uusi maksu ‎jokaiselta tulonsaajalta. Maksun suuruus riippuu tuloista. Alle 7 000 euroa ‎vuodessa ansaitseva ei maksa mitään.‎
‎ ‎
Täyden 140 euron vuotuisen Yle-veron joutuu maksamaan jo 22 000 euron ‎vuosituloilla. Kun vero on tulonsaajakohtainen, niin kahden tulonsaajan ‎perhe, jossa molempien tulot ovat ylärajalla tai sen ylitse, joutuu ‎maksamaan enemmän kuin on nykyinen tv-maksu. Se nousee ensi vuonna ‎‎252 euroon"‎
‎ ‎
‎Kyllä päättäjät eduskunnassa osaa tämäkin vero maksatetaan käytännössä ‎normaaleilla duunareilla, koska ylä tuloraja on vedetty niin alas, että ‎käytännössä suurin osa normaali duunareista joutuu maksamaan täyden ‎veron ja näin ollen normaali työssä käyvien lapsiperheiden verotus kiristyy ‎entisestään.‎
‎ ‎
Mielestäni ylä tuloraja pitäisi olla esim. vähintään 3000€/kk. Tämän yli ‎tienaavat maksaisi täyden veron ja sen alle prosentuaalisen osuuden ‎täydestä verosta tulojensa mukaan.‎
‎ ‎
Mielestäni kaikki alle 3000€ kuussa tienaavat ovat pienituloisia ja tämä pitäisi ‎ottaa huomioon uusia veroja suunniteltaessa, jokainen tietää, että ‎pääkaupunkiseudulla asuminen on todella kallista, eikä se ole enään halpaa ‎muissakaan suuremmissa kaupungeissa Suomessa.‎
‎ ‎
Mielestäni Ylen tarjonta suhteessa esitettyyn vero ehdotukseen, jossa jo ‎normaali lapsiperhe joutuisi maksamaan Yle- veroa 280€ vuodessa.
Ei ole missään suhteessa nykyiseen ohjelmatarjontaan.‎
‎ ‎
Mielestäni uudistuksen yhteydessä tarpeeton Ylen FST5 tv-kanava pitäisi ‎lopettaa ja ruotsinkielisiä radiokanavien määrääkin pitäisi supistaa.
Näin Yle-verolla kerättävät rahat kohdennettaisiin oikein.‎