YLEn mediamaksu

Vieras

/ #241

16.12.2011 18:04

Tämän siitä saa kun ns. "kansanedustajat" edustaa kansaa. Missä on tasa-arvo?

Yle pystyy täysin yksimielisesti päättämään mitä tuubaa neljällä kanavallaan työntää, Sitä ei kiinnosta katsotaanko kanavia vai ei sillä rahoitus on aina taattu ja mitä enemmän kaiken maailman roskaohjelmiin tungetaan rajaa ja mitä enemmän "paremman väestön" harrastuksia tuetaan kuten ooppera ja musiikkitalo, niin sitä enemmän ylelle rahaa syydetaan ja se on loputon kaivo.

Miksi ylekin ei voisi toimia kuten mikä tahansa yrityslaitos joka omalla toiminnallaan ansaitsee rahaa, jolla voi rahoittaa omaa toimintaa. Tällaisella menettelyllä saataisiin laatukin kuntoon sillä YLE joutuisi miettimään mitä lähettää, tästähän olisi tietysti se seuraus että mainokset tulisi myös Ylen kanaville, mitä siitä niitä tulee joka tapauksessa sellaisilta kanavilta, joita halutaan katsoa.

Toinen vaihtoehto on laittaa kaikki kanavat maksulliseksi ja jättää kuluttajille päätös siitä mitä haluavat katsoa ja myös maksaa siitä. Tämä olisi kaikista tasa-arvoisin vaihtoehto.

Nykyisellään normaali katselija joutuu maksamaan yli 200€ siitä että saa omistaa TV:n, tämän lisäksi hän saa maksaa siitä että voisi katsoa maksukanavilta sellaisia ohjelmia joista pitää. Minä maksan mielelläni 300€ vuodessa jos sillä saan katsoa niitä ohjelmi joista pidän.
Onhan ylellä tietenkin lakiin perustuvia velvollisuuksia, joilla yritellään perustella ylen olemassaoloa ja ylemaksua, mutta ne velvollisuudet ovat kovin pieniä ja voitaisiin ratkaista helposti muutenkin kunhan joku oikeasti miettisi asiaa jossain muualla kuin "valiokunnissa" joista tuntuu kerta toisensa jälkeen vaan vahvistuva ainakin minulle käsitys että "joukossa tyhmyys tiivistyy"

Taitaa kaikki kansanedustajat olla mielikuvituksettomia hissukoita, joilla kaikkiin ongelmiin on ratkaisuna lisäverot