Vetoomus am Sergein palauttamiseksi Valamon luostarin johtajaksi

/ #706 Re: Ortodoksisesta vapaaehtoistyöstä

30.12.2011 11:40

#705: Luostarijuridiikkaa - Ortodoksisesta vapaaehtoistyöstä

"Ortodoksinen kirkko tarvitsee palkatonta vapaaehtoistyötä. Tehtäviä löytyy luostarissa ja luostarin ulkopuolella. Tämä pitäisi nyt ymmärtää. Revittely touhusedistä ja -tädeistä on typerää ja tarpeetonta. /..../

/... / Mutta että nuo touhunimet koen loukkaavina enkä enää itse niitä käytä. Vapaaehtoistyöntekijät näkevät pappeja ja papiston toimintaa läheltä, paljon lähempää kuin pelkät kirkon palveluitten käyttäjät. /.../

/.../ Ilman vapaaehtoistyötä ortodoksisen kirkon arki ei suju siten kuin sen nyt sujuu.  /.... /"

Tämä on tilanne. Entisenä seurakunnan työntekijänä tunnen tämän asian todella hyvin.

Uusi Valamo on niin suuri kokonaisuus tänä päivänä, että talkoolaisiin ja työntekijöihinkin  suhtautuminen vähätellen ja ylimielisesti sillä perusteella että "tämä on veljestön koti" (ja jossa voivat ylläpitää mitä perhehelvettiä tahansa) on todella räikeässä ristiriidassa hurskaasti lanseeratun luostarilaisuuden, jopa koko kristillisyydenkin kanssa.

JOS veljestön jäsen haluaa elää rauhassa ja omissa oloissaan, se on täysin mahdollista näissäkin olosuhteissa. Matkailubisnes, viinitehtailu, kansanopisto tai konservointilaitos ei ole heidän kotinsa vaan toimeentulolähde, sen voi rinnastaa tavallisen ihmisen työpaikkaan. Eikä työpaikallaan todellakaan voi elää samalla mentaliteetillä ja ottein kuin kotonaan!

Merja Colliander