Hoitajien palkkaukseen ja työoloihin saatava parannus

airi pajuoja
Hämeenlinna

/ #9

26.03.2007 17:23

Ihan hyvä että yksi suosituimmista vaaliteemoista (populisteillakin) oli vanhustenhoidon nykytila ja myös hoitajien palkkaus. Siinä vain menivät puurot ja vellit mukavasti sekaisin, kun puhuttiin sairaanhoitajista ja heidän palkkauksestaan ja hoivatyöstä niinkuin ne ja vain ne olisivat yhteydessä toisiinsa. Tarkoitan tällä sitä, että ajattelen, ettei sairaanhoitajien juurikaan pitäisi työskennellä hoivatyössä, johtotehtävissä korkeintaan. Täysin unohdettiin (tarkoituksellisesti) erikoissairaanhoidossa työskentelevät sairaanhoitajat ja heidän esimiehensä, jotka jatkuvasti opiskelevat ja kehittävät osaamistaan monella eri erikoisalueella. Hoivatyöhön riittää lähihoitajan pätevyys, eikä aina sitäkään. Erikoissairaanhoito taas edellyttää niin monenlaista osaamista ja jatkuvaa oman alueen kehittämistyötä, jota on vaikea ellei mahdotonta tehdä ellei ole jonkinlaista yliopistotason koulutusta. Vaikka kouluttautuisit kuinka ja etenisit urallasi, sillä ei ole mitään vaikutusta palkkaukseen. Tällaisia "kerjäläiskandidaatteja" toimii paljon sekä sairaanhoitajina tai osastonhoitajina. Ovat hyvänä esimerkkinä hoitajille siinä että opiskelun jälkeen työt ja vastuut lisääntyy, mutta palkkaus on edelleenkin kehno. Mikään miesvaltainen ala ei suostuisi toimimaan tällaisilla ehdoilla. Miksiköhän näistä ei keskusteltu?