Kansalaispalkka jokaisen turva ja perusoikeus

Jukka Vuokko

/ #5

27.03.2007 09:32

Kansalaispalkan rakenteesta ja tasosta voidaan olla montaa mieltä. Oleellista on, että töitä ei riitä kaikille ja satunnaisesti löytyviä töitä ei taloudellisista syistä voi aina edes vastaanottaa. Kyseessä ei ole sinänsä "kannustinloukku" vaan viranomaistoiminnan aiheuttamat viiveet ja epävarmuus, joskus myös suoranainen tulon menetys tulonhankinnan seurauksena.
Tämä kysymys on laajempi ja siihen on pureutunut Ihmisarvo ry ( http://www.ihmisarvo.org )ja sen Lex Ihmisarvo -projekti, joka tulee selvittämään varsinaisia väärinkäytöksiä ja perusoikeuksien loukkauksia, joista moni olisi jäänyt toteutumatta, mikäli olisi ollut kansalaispalkka! Vastuunottoa kansaedustajilta perusoikeuksien ja perustuslainkunnioittamisessa yhdistys perää http://www.adressit.com/ihmisarvo -adressissaan. Siinä edellytetään kansanedustajan riippumatonta päätöksentekoa, mikä - puoluepiiskureiden vallasta vapautuneena - voisi antaa kansalaispalkkakeskustelullekin paljon myönteisemmät lähtökohdat.

Jukka Vuokko
Ihmisarvo ry:n pj