ISRAEL ELÄKÖÖN - ISRAEL MUST LIVE!

Vieras

/ #1349 Aseveljemme Israel

06.01.2012 15:50

HS 10.10.10

Entinen ulkoministeri Erkki Tuomioja (sd), europarlamentaarikot Heidi Hautala (vihr), Sirpa Pietikäinen (kok) ja Satu Hassi (vihr), professorit Martti Koskenniemi, Heikki Patomäki ja Pekka Koskinen, elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki… Näillä nimillä alkaa vetoomus, joka vaatii Suomea lopettamaan asekaupan Israelin kanssa.

Vetoomuksen allekirjoittajat syyttävät Suomea siitä, että se on kauppapoliittisilla valinnoillaan “tukenut tuntuvasti Israelin aseteollisuuden suurimpia yhtiöitä” ja siten edistänyt Israelin valtion ja palestiinalaisten välisen konfliktin jatkumista Lähi-idässä.

Ihmisoikeusjärjestö ICAHD:n kokoaman vetoomuksen on allekirjoittanut yli sata suomalaista: kansanedustajia, yliopistojen professoreita, toimittajia, näyttelijöitä, kirjailijoita, ohjaajia.

Vetoomuksessa vastustetaan sekä Suomen asevientiä Israeliin että Puolustusvoimien israelilaisilta ase- yrityksiltä tekemiä hankintoja. Rahassa mitattuna hankintoja on ollut monikymmenkertaisesti enem- män kuin asevientiä.