Opintotuen sitominen indeksiin

Opiskelija, tampere
Vieras

/ #86

06.10.2010 23:49

Itse opiskelen yksityisessä koulussa joka kestää alle vuoden. Juuri sen takia ettei tarvitse kitkuttaa 200e/kk. Lainaa on tällä hetkellä 12000e. Työllistymis mahdollisuudet suht hyvät koulun loputtua. Tulen koulun jälkeen tienaamaan vain tesin minimipalkkaa, koska en suorita ammattitutkintoa, josta pitäisi maksaa n. 8000e lisää. Tiedä sitten olisiko koulutuksen yksityistäminen hyvä idea ainakaan nykyisellä mallilla.
Joku kirjoitti että löytyy asuntoja jotka vastaavat asumislisää (201e). Saattaa löytyäkin, mutta eipä itselläni ollut hirveästi varaa valita syksyllä mihin muuttaa ja minkä hintaiseen. Paikkakunnalle, tampere, muutti varmasti moni muukin opiskelija. Asunnot olivat todella kiven alla, eikä puistonpenkillä nukkuminenkaan kuulostanut kovin houkuttelevalta.
Puhutaan kovasti tuottamisesta, muttei työssä viihtymisestä. Itse olen ollut työssä vuosia ennen koulun aloittamista. Joka aamu vitutti herätä ja lähteä töihin. Vitutti olla töissä ja ainoa mikä päässä pyöri oli se hetki jolloin pääsee takaisin kotiin. Ainoat päivät jolloin hymyilytti oli tilipäivät. Silloinkin hymy hyytyi laskujen maksun jälkeen. Ehkäpä pitäisi korostaa enemmän sitä että töissä/ammatissa tulisi kuitenkin viihtyä. Me kuitenkin vietämme suurimmanosan elämästämme töissä, mikäli töitä on saatavilla.