Kannabis lailliseksi

insinööri

/ #3349

10.01.2012 13:25

"Jos yrität dekriminalisoida kannabiksen, suosit huumeita. Päivänselvä asia."

Tämä nyt alkaa mennä jo niin käsittämättömäksi. Oletko oikeasti noin mustavalkoinen vai trollaatko? Tuollaisia kehäpäätelmiä esiintyy lähinnä yläasteikäisten esseissä. Suosiiko suomalaiset viranomaiset siis alkoholin, tupakan ja kahvin käyttöä?

"- Entä jos heroiini, kokaiini ym. hieman kovemmat aineet dekriminalisoitaisiin, mitä siitä seuraisi? Kun kerran lähtökohtaisesti lailla yritetään pitää ihmiset oikealla tiellä ja välttämään paitsi oman, myös toisten elämän piilaamista, niin eikö tällainen laki ole silloin perusteltu ja siihenhän myös ns. "kieltolakikin" pyrkii?"

Nyt keskustellaan lähtökohtaisesti kannabiksen eli miedon huumausaineen käytön dekriminalisaatiosta. Kyseessä on aine, jolla on Suomessa suuri käyttäjäkunta. Emme voi suoraan verrata sitä kovien huumausaineiden dekriminalisaatioon.
Toisaalta kovien huumeiden dekriminalisaatio on ollut menestys Portugalissa, jossa haitat ovat kaikilla mittareilla mitattuna vähentyneet.
En ota kuitenkaan kantaa mitä tapahtuisi Suomessa.
Kieltolakia voitaisiin pitää perusteltuna siinä tilanteessa, että se toimisi edes joten kuten. Tosiasiassa se ei toimi ollenkaan, muiden kuin ammattirikollisten näkökulmasta. Kieltolaki ei vähennä käyttömääriä. Sen sijaan kieltolaki aiheuttaa suuria taloudellisia, yhteiskunnallisia ja sosiaalisia haittoja.

"Maailmassa on nähty jo niin paljon huonoja esimerkkejä huumeista ym. päihteistä, että en näe mitään syytä miksi asenteeni ei olisi kielteinen niitä kohtaan. Omaa elämääni alkoholi on koskettanut lähipiirissäni ja sitä kautta mm. itse olen "raivoraitis". Kahvin suhteen löydät vastaukseni aiemmista viesteistäni."

Nyt selvisi miksi suhtaudut noin totalitaarisesti päihteiden käyttöön. Samanlaista suhtautumista esiintyy monilla, ketkä ovat nähneet läheltä pelkästään päihteiden negatiivisia vaikutuksia. Esimerkiksi päihdetyöntekijät ovat tällainen ryhmä. Toisaalta se on täysin ymmärrettävä, ihminen muodostaa mielipiteensä subjektiivisten kokemusten kautta. Sinällään suhtautuminen on hieman huvittavaa, koska usein teikäläiset käyttävät kuitenkin jotain laillista päihdettä, joka voi olla monin verroin kovempaa kuin nämä laittomat päihteet, joita te demonisoitte.