Opintotuen sitominen indeksiin

Vieras

/ #87 Opintotuen takaisin maksu

08.10.2010 12:42

Tuossa muutama kesä sitten satuin olemaan kohtuullisen hyvä palkkaisessa kesätyössä. No olin elänyt aika hintsusti koko kevään pelkällä opintotuella ja asumistuella, Harrastuksiin ei ollut varaa, no sitten syksyllä oli jonkin verran rahaa, kun kesä oltiin vuokrat sun muut makseltu. Mutta tuli tienattua juuri se rajat rikki silloin 17000 tuloraja, mikä ei verojen jälkeen ole edes kauhean paljon, no tammikuu koitti ja taas oli pakko ottaa opintotukea, mutta milläs maksetaan viime kevään opintotuet takaisin, kun jo nyt eletään opntotuella?

Ei sitten niin millään, jolloin vuoden päästä tulee karhukirje, ja summahan on aika pieni, vain 15% korko, siis mitä ihmettä? Millään muulla ei ole tämmöistä järjetöntä korkoa vai onko?

Sitten ollaan välivuosia töissä, jotta saadaan työharjoittelu suoritettua ja palkallisena, että pystyy elämään, no kulut on edelleen, ja ei sitä rahaa ihan ylenpalttisesti ole, milläs nyt syksy eletään, kun työt loppu, ja opintotukea ei saa... Opiskelijoille ei makseta työttömyyskorvausta....ja opintolainaankaa ei saa takausta, koska ei tule opintotukea? Mitä ihmettä?