Vältämme ydinsähköä ja ydinvoimaosakkaitten tuotteita

itsu
Vieras

/ #18 Re: Loppusijoitus on ongelma

22.10.2010 20:40

#16: En allekirjoittanut - Loppusijoitus ei ole ongelma

Ydinvoima voisi ehkä olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto, sitten jos loppusijoitus ei enää olisi ongelma. Sitten ongelmaksi jäävät 7 muuta adressitekstissä mainittua ongelmaa. Nyt ydinjäteongelma on sellainen moraalinen ongelma että se yksinään riittää argumentiksi ydinvoimaa vastaan: ratkaisuksi tarjotaan "loppusijoitusta" kallioperään 100000 - 200000 vuodeksi. Naurettava ajatus, että ihmiskunta kykenisi järjestämään mitään näin pitkäksi aikaa. Loppusijoitus on ensisijaisesti yhteiskunnallinen ongelma: jonnekin pakataan iso määrä vaarallista ainetta, jolla on arvo sekä hyvässä että pahassa käytössä. Niinpä hyvin todennäköisesti joku sen sieltä esiin pyrkii kaivamaan joko hyvässä tai pahassa tarkoituksessa - tai sitten ihan uteliaisuuttaan, jos tieto ydinjäteluolan alkuperäisestä tarkoituksesta pääsee häviämään. Se, että jotakin yritetään pitää poissa ihmisten näpeistä yli 100000 vuotta on täysin naurettava ja toivoton ajatus.

Ei ydinvoimaa enää edes tarvita mihinkään "siirtymävaiheeseen": sähkön tuotanto uusiutuvilla energianlähteillä onnistuu jo suuremmassa määrin kuin ydinvoimalla, joka tukeutuu ehtyviin uraanivaroihin, ja uusiutuvien energianlähteiden käyttö on jo suunnilleen saman hintaista tai halvempaakin - sähkön säästötoimenpiteiden edullisuudesta puhumattakaan. (ks. esim.  www.ydinvoima.fi/investoijat ja www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/VirtaaTulevaisuuteen_web_30012007.pdf)