ISRAEL ELÄKÖÖN - ISRAEL MUST LIVE!

Vieras

/ #1392 Gideon Gitai: Israel tekee itselleen vihollisia

28.01.2012 21:49

Gideon Gitai

12.6.2010 10.12
ARI ROUVINEN

Gideon Gitai on ollut Suomen kansalainen jo vuodesta 1970 lähtien.

Gideon Gitai: Israel tekee itselleen vihollisia

Palestiinassa syntynyt juutalainen elokuvantekijä Gideon Gitai tuomitsee Israelin väkivallan Gazan avustussaattuetta kohtaan ja vaatii Israelin boikottia.

Kun Helsingissä järjestettiin mielenosoitus Israelia vastaan sen vallattua väkivaltaisesti Gazaan matkalla olleen avustussaattueen, oli tekoa tuomitsemassa myös Gideon Gitai.

– En vastusta Israelin olemassaoloa valtiona, mutta Israelin täytyy muuttaa politiikkansa turvalliseksi sekä israelilaisille että alueen alkuperäisasukkaille, palestiinalaisille. Nykyinen tilanne on toivoton, Gitai sanoo.

Haifassa vuonna 1940 Palestiinan brittimandaatin aikana sionistiperheeseen syntynyt Gitai muutti Suomeen vuonna 1965. Hän tuntee Lähi-idän konfliktin taustat ja seuraa tapahtumia päivittäin.

1970-luvun lopulla Gitai toimi amerikkalaisen Richard Ben Cramerin kuvaajana Israelissa, miehitetyillä alueilla ja Libanonissa Israelin hyökkäyksen aikana. Cramer sai Philadelphia Inquireriin kirjoittamistaan reportaaseista Pulitzer-palkinnon.

– Tuolloin havaitsin sellaisen älyttömyyden, että käyttämällä väkivaltaa Israel rakentaa itselleen lisää vihollisia. Libanonissa Israel tuhosi shiialaisen Amal-järjestön. Tilalle tuli radikaalimpi Hizbollah, Gitai kertoo.

Aluksi Israel suosi Hamasia Fatahin kilpailijana

Työskennellessään toimittajana ja kuvaajana Länsirannalla ja Gazassa Jitzhak Shamirin pääministerikaudella 1980-luvulla Gitai huomasi, miten israelilaiset sallivat Hamasin toiminnan toivoen sen syrjäyttävän Fatahin.

– Hamas tuhosi elokuvateattereita ja alkoholin myyntipisteitä, eivätkä israelilaiset Shamirin ohjeiden mukaisesti puuttuneet asiaan mitenkään.

– Shamir antoi myös Israelissa islamistifundamentalisteille vapaat kädet, jotta he syrjäyttäisivät Israelin palestiinalaisten keskuudessa suurinta kannatusta nauttineen puolueen – kommunistit.

Rauhanomaisesti toimineilla kommunisteilla oli kannatusta myös miehitetyillä alueilla.

Vahvistamalla Hamasia ja muslimifundamentalisteja Israelin hallitus halusi Gitain mukaan heikentää konfliktin kummankin osapuolen rauhantahtoisia voimia.

Rauha vähentäisi tukea fundamentalisteille

Etelä-Afrikan valkoisen ylivallan kaatuminen omaan mahdottomuuteensa sai kaksi dokumenttielokuvaa apartheid-järjestelmästä tehneen Gitain pohtimaan, miksi Lähi-idän konfliktin pattitilanne jatkuu.

– Rauhan solmiminen vähentäisi fundamentalistien kannatusta palestiinalaisten keskuudessa ja arabimaissa. Rauhaan olisi ollut mahdollisuus muutaman kerran, mutta näyttää siltä, ettei Israel ole oppinut mitään, vaan luulee voivansa jatkaa kolonialistista retkeään.

– Tottakai Israel on valmis käymään loputtomasti jatkuvia neuvotteluja neuvotteluista ilman ennakkoehtoja, Gitai toteaa ironisesti.

Gitain mielestä rauha voidaan saavuttaa ainoastaan Israelin täydellisellä vetäytymisellä ennen vuoden 1967 sotaa vallinneille aselepolinjoille.

Saarto vain vahvistaa Hamasin otetta

Gazan saarron Gitai sanoo vain vahvistavan Hamasin otetta alueesta.

– Israelille saarron tavoitteena onkin vahvistaa epäluuloa vihollisten olemassaolosta. Nämä näyttävät vahvoilta, vaikka eivät oikeasti ole sitä. Näin Israel voi jatkaa palestiinalaisten maiden laitonta anastusta.

Gitai toteaa, että Israelin toiminta olisi täysin mahdotonta ilman Yhdysvaltain tukea. Tosin nykyisin Yhdysvaltain ja Israelin intressit alkavat olla yhä enemmän ristiriidassa.

Antisionistiksi itseään luonnehtivan Gitain mukaan Israel saa huseerata vapaasti, koska se on ”our crook”, lännen oma roistovaltio.

Suomen pitäisi laittaa Israel boikottiin

Gitai on ollut Suomen kansalainen vuodesta 1970. Hänen mielestään suomalaisten pitäisi vaatia hallitukseltaan toimia.

– Hallituksen olisi esitettävä kansainvälistä tutkimusta sekä avustussaattuetta että Gazaa vastaan tehdyistä rikoksista. Syylliset täytyisi saattaa vastuuseen esimerkiksi Haagin kansainvälisessä tuomioistuimessa.

– Israelia pitäisi boikotoida. Ei enää porkkanaa vaan keppiä. Porkkanat vain lisäävät Israelin halua viedä lisää palestiinalaisalueita.

Gitain mielestä Suomen olisi syytä laskea Israelin-suhteidensa tasoa.

– Ulkoministerimme on väärässä luullessaan, että pelaamme Israelin kanssa samalla kentällä. Alexander Stubb ei ymmärrä, että Israel ei pelaa edes samaa peliä. Israelin peli on hyvin väkivaltaista, samantapaista, jota pelattiin aikoinaan Rooman Colosseumilla. Sellainen peli ei sovi suomalaiselle sivistysvaltiolle.

Tekeillä dokumentti Khiamin pommituksesta

Keskustelussa Gitain kanssa välittyy vahvasti hänen voimakas humanisminsa ja oikeudenmukaisuuden tuntonsa. Hän ei hyväksy siviileihin kohdistuvaa väkivaltaa miltään osapuolelta.

Parhaillaan Gitai tekee dokumenttielokuvaa, joka kertoo tapahtumista 25.7.2006, jolloin Israel pommitti YK:n Khiamin tarkkailuasemaa Libanonissa tappaen neljä UNTSO-operaation sotilastarkkailijaa. Yksi heistä oli suomalainen kapteeniluutnantti Jarmo Mäkinen.

Dokumenttiprojekti: Seitsemän tuntia kuolemaan

Neljä sotilastarkkailijaa, yksi heistä suomalainen, kuoli Israelin pommittaessa YK:n tarkkailuasemaa 2006. Tarina nykyaikaisesta järjettömästä sodasta, syyllisyydestä, vastuusta ja häpeästä. O: Gideon Gitai. T: Gig Films

Poistuu: 30.1.2012 klo 21.30