VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

K

/ #1944 Montako?

07.02.2012 14:38

Kaikki kotieläimet ovat aina omistajiensa vastuulla. Jos niitä koiria sieltä pihasta katoaa, niin eikö silloin järki sano ettei niitä koiria kannata jättää sinne pihalle kytkettynä ja suojattomana? Koirat joko sisälle öiksi tai kunnon aitaus pihalle. Ja metsällä tulee metsästäjän tuntea maasto ensinnäkin riittävän hyvin ja esimerkiksi seurata koiransa liikkeitä tutkapantojen avulla. Voisin väittää, että useasti se on myös koiran tai muun kotieläimen omistajankin vika jos sille näin onnettomasti käy. Voihan sitä asiaan varmastikin reagoida myös muillakin tavoin kuin pelkästään hävittämällä näitä luonnonvaraisia eläimiä? Tietenkin sudet liikkuvat laajoilla alueilla ja todellista määrää on hankala arvioida. RKTL määrittelee susien enimmäismääräksi noin 210 sutta. Oli se sitten alle 200 tai yli, niin uhanalainen se silti on, ja osa Suomen luontoa. Jos oletetaan että se todellinen lukumäärä on vaikka siinä 200:n yksilön paikkeilla, niin kuinka monta niitä pitäisi nyt sitten saada tappaa että kaikki hysteerikot ovat tyytyväisiä?