Turun kirjastokoulutuksen on jatkuttava

Pidetään kiinni hyvästä!

/ #3 Re:

07.02.2012 22:50

KITIn koulutuspäällikkö Olli Mäkinen oli kirjoittanut erinomaisia perusteluja! Lisään vielä vain pari asiaa. Miksi Turun AMK lakkauttaa yhden sen parhaimmista koulutusohjelmista? On vaikea nähdä esityksessä mitään järkeä!

Vuonna 1998 perustettu kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma on kaikilla mittareilla Turun AMK:n koulutusohjelmien kärkeä. Hakijoita on 8- 10 yhtä opiskelupaikkaa kohden, opiskelijat ovat sitoutuneita ja he valmistuvat määräajassa. valmistuneet ovat työllistyneet hyvin.  Pääosa valmistuneista sijoittuu Turun alueelle ja muualle Varsinais-Suomeen. Koulutusohjelma tuottaa myös monipuolista täydennyskoulutusta, jota on voitu myydä moniin organisaatioihin eteläisessä Suomessa Helsingin yliopistoa myöten. Koulutusohjelman työtä on tukenut alan työnantajien edustajista kostuva neuvottelukunta, joka on tehnyt määrätietoista työtä yli 10 vuoden ajan, yhdessä opettajien kanssa. Koulutusohjelmassa on toteutettu käytännön kehittämisprojekteja joihin on saatu merkittävästi ulkopuolista rahoitusta. Koulutusohjelmalla on kansainvälisten yhteistyökumppaneiden verkosto, ja yksi opettajista on valittu IFLAn koulutusta käsittelevän jaoston jäseneksi. Turun AMK:n kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma on pitkäjänteisen yhdessä kirjastojen ja alan yliopistollisten laitosten kanssa toteutetun yhteisen kehittämisen tulos. Tämä yhteisesti luotu arvokas pääoma on helppo yhdellä hallinnollisella päätöksellä tuhota, mutta erittäin vaikea rakentaa takaisin. Kirjastopalvelut eivät kehity ilman osaavaa ja asiantuntevaa työvoimaa.