Kannabis lailliseksi

- -

/ #163

06.05.2007 11:36

"mielestäni edelleen pitäisi KAIKKI huumausaineet, mukaanlukien tupakka ja alkoholi kieltää lailla. muttta se kannabis on silti pienempi paha kuin alkoholi... mutten siltikään allekirjoita. ei huumausaineille. jos tosiaan menee niin tajuttoman huonosti että pitää saada pää jollain ilveellä sekasin niin siinä vaiheessa on vaan heikko ihminen. ja jos "pienet" vastoinkäymiset olis oikeesti hyvää syy poltaa pilveä/vetää viinaa, niin kaikki meistä opis pilvessä/kännissä kaiken aikaa."

Mikä tässä muka on niin vaikeaa oikein ymmärtää? PÄIHTEITÄ ON AINA OLLUT OLEMASSA, ON NYT, JA TULEE AINA OLEMAAN. Siihen kieltolaki ei pysty vaikuttamaan mitenkään. On siksi paljon tärkeämpää ryhtyä vähentämään päihteiden käytön haittoja käyttäjille ja valtiolle kuin pyrkiä huumeettomaan maailmaan, jossa rikollisjärjestöt vetävät kaikki päihteistä saadut rahat valtiolta välistä! Tälläkin hetkellä kieltolain ansiosta huumekauppa on kolmanneksi suurin bisnes mailmassa, ja on kasvamassa kieltojen takia!

Ihmisen perusluonteeseen kuuluu halu päihtyä. Sille ei voida mitään, ja on se on eettisesti väärin, jos joku teistä kaksinaismoralisteista pyrkii rajoittamaan toisten ihmisten vapautta valita, miten elää elämänsä. Absolutismi on yhtä lailla hyväksyttävä valinta kuin viikonloppu-polttelu, eikä se varmasti haittaa yhtään ketään.

Tehokas päihdepolitiikka:

1) Säännöstelee ja kontrolloi päihteiden myyntiä ja jakelua

Lait, jotka tähtäävät tuotannon, jakelun ja käytön kriminalisointiin, eivät ole koskaan onnistuneet saavuttamaan niille asetettuja päämääriä. Rikollisten ohjaamat markkinat pysyvät säännöstelemättöminä sekä lain että kontrollin ulkopuolella.
Lääkkeille ja nykyään laillisille päihteille on olemassa toimiva verkosto joka sallii tuotannon, hinnan, laadun, pakkaamisen ja käyttäjän iän kontrolloimisen ja valvonnan. Onkin syytä kysyä mitä hyödymme antaessamme järjestäytyneelle rikollisuudelle tuottoisan monopoliaseman laittomien päihteiden jakelussa.

2) Vähentää ongelmakäyttöön liittyviä terveyshaittoja

Kieltolaki lisää päihteiden käyttöön liittyviä terveysongelmia. Aineen tuntematon vahvuus ja puhtaus, riittämättömät tiedot käyttöön liittyvistä tekijöistä sekä vaikeasti saatavilla oleva hoito lisäävät vaaroja, joita käyttäjä joutuu kohtaamaan. Käyttäjät myös epäröivät hakea apua koska pelkäävät saavansa tuomion käyttörikoksesta. Kieltojen ja rangaistusten sijasta tulisikin siirtyä kohti haittoja vähentävää politiikkaa. Tällöin avun tarpeessa olevien auttaminen helpottuisi ja käyttöön liittyviä riskejä voitaisiin vähentää.

3) Vähentää huumeisiin liittyvää rikollisuutta

On selvää että kieltolain suora seuraus, laittomat markkinat, ovat syy suurimpaan osaan huumeisiin liittyvää rikollisuutta. Narkomaanit joutuvat maksamaan laittomien välittäjien asettamia mielivaltaisia hintoja tarvitsemistaan tuotteista ja rahoittamaan käyttönsä rikoksilla. Siirtämällä kauppaa rikollisten käsistä viranomaisten haltuun voidaan laittomiin markkinoihin liittyviä ongelmia merkittävästi vähentää.

4) Maksimoi tulot ja optimoi menot

Iso-Britannian hallituksen teettämä tutkimus osoittaa, että jokainen päihdehoitoon laitettu punta säästää kolme puntaa narkomaanien tekemien rikosten aiheuttamista kustannuksista. Rahoituksen siirtäminen uusien poliisien palkkaamisesta ja käyttäjien rankaisusta ongelmakäyttäjien hoitoon sekä kuntoutukseen on sekä inhimillisempää että tehokkaampaa.
Maailmanlaajuisen laittoman huumekaupan arvo on noin 200 miljardia euroa vuodessa, mikä on 10% koko maailmankaupasta. Laillisesti ohjatut markkinat siirtäisivät näitä miljardeja viranomaisten haltuun, pois järjestäytyneeltä rikollisuudelta.

5) Valistaa rehellisesti ja tehokkaasti

Puutteellinen valistus lisää merkittävästi sekä laittomien että laillisten päihteiden väärinkäyttöä. Huumeiden ympärille luodut mystifioinnit ja tabut ovat tehneet monista valistusohjelmista epäuskottavia ja kyseenalaisia. Valistusta tulisikin siirtää kohti objektiivisempaa ja uskottavampaa koulutusta.

6) Vaalii kansalaisten oikeuksia

Historiallisista syistä jotkut päihteet ovat tiukasti kiellettyjä samalla kun toiset ovat laillisesti saatavilla. Tämä epäoikeudenmukainen asetelma tekee miljoonista ihmisistä rikollisia. Mikäli toiminta on vastuullista ja ei aiheuta harmia muille, ei siitä yleisen oikeudentajun mukaan tulisi rangaista. Nykyisin laittomien päihteiden kohdalla on kuitenkin toisin.

7) Keskittyy ongelmakäytön taustalla vaikuttaviin syihin

Päihdeongelmaa on totuttu hoitamaan lääkityksellä ja pakkohoidolla, jättäen taustalla vaikuttavat sosiaaliset ongelmat vähälle huomiolle. Ainoastaan keskittymällä ongelmakäytön syihin (kuten työttömyys, köyhyys, fyysinen ja henkinen hyväksikäyttö) voidaan toivoa merkittävää parannusta tilanteeseen.