Kielivalinnan puolesta

Pk-seutu

/ #14

27.11.2006 17:58

Turha käydä debattia ruotsinkielisten edustajien (RKP, FSD yms.) kanssa siitä, onko pakkoruotsille perusteita.

Nämä tahot tietävät, ettei pakkoruotsille ole rationaalisia perusteita. RKP:läiset absurdeilla väittämillään haluavat ainoastaan välttää rationaalisen keskustelun aiheesta, jottei totuus tulisi esille.

Opettaja A. Joutsimäki kirjoittaa OAJ:n ammattiosaston Opettaja-lehden numerossa 10/2004:

"...Jo 70-luvulla eräässä peruskoulukokouksessa, muistaakseni Jyväskylässä Peruskoulu 5-vuotta -seminaarissa, uskalsi eräs silloisen kouluhallituksen ruotsinkielisen osaston edustaja esittää pakollisuuden todellisen syyn, joka paljastaa, että alkujaankaan ei ole ollut kysymys koulujen kielipolitiikasta vaan yleisestä yhteiskuntapolitiikasta. Hän sanoi pakkoruotsista käydyssä keskustelussa jokseenkin sanatarkasti näin: "Suomen kaltaisessa maassa pienen vähemmistön on pakko oppia valtaväestön kieli eli suomi, jos haluaa työtä pienen kotipaikkansa ulkopuolelta - varsinkin ruotsinkielisellä rannikolla. Ruotsinkielisiltä lapsilta kuluu siihen valtavasti aikaa ja voimia, jos suomenkielisillä ei olisi tätä vastaavaa "rasitetta", he voisivat käyttää aikansa ja voimansa hyödyllisemmin esim. englantiin tai matematiikkaan, jolloin ruotsinkieliset lapset joutuisivat epäoikeudenmukaiseen asemaan."

RKP:n päämäärä on aiheuttaa suomenkielisille ylimääräisiä rasitteita.

RKP ei halua poistaa "pakkosuomea" ruotsinkielisiltä, koska RKP tietää, että ilman suomen taitoa ruotsinkieliset joutuvat huonoon asemaan Suomen työmarkkinoilla. Ruotsinkielisillä on siis pakko olla rasitteena "pakkosuomi", joten "tasa-arvon" takia RKP:läiset yrittävät saada ylimääräisiä rasitteita suomenkielisille, jottei suomenkielisillä menisi liian hyvin koulutuksessa.

Tämä ei ole vain suomenkielisten rasite vaan samalla rasite koko Suomen hyvinvoinnille ja kilpailukyvylle. Turhaan ei RKP:tä pidetä epäisänmaallisena puolueena.

Sama motiivi koskee myös (valtion) virkojen ruotsin taidon vaatimuksia, jotka ovat turhia Uudenmaan, Turumaan ja Pohjanmaan ulkopuolella Suomessa.