Säästetään Hovinsuon Majavien henki Lappeenrannan Skinnarilassa

/ #22 Veden noususta

01.11.2010 17:29

Katsokaapas karttaa:

Pato on siis haravamaisen ojituksen lansipuolella olevassa purossa. Uranuksenkatu on oikealla alhaalla, Pienniemenkatu vasemmalla alhaalla. Ne majavat ovat ymmartaakseni allastaan tekemassa siihen valiin jaavaan kolmiomaiseen metsaplanttiin. Alueen korkeuskayrat on mitattu kun se oli pelkkaa metsaa, joten niiden oikeellisuus on vahan niin ja nain. Kuitenkin, viimeistaan vedenpinnan noustessa 78 metrin korkeuskayran yli ovat talot oikeasti vaarassa, ehka jo 77.5:ssa tai 77:ssa. Ennen sita vesi varmaankin levinnee koko pohjoiselle hakkuualueelle, joten talojen perustusten vettyminen on oikeasti aika epatodennakoista. Nain on varsinkin jos pihoja on nostettu niinkuin nykyisin suht usein rakennusvaiheessa - tietaako kukaan onko talleen tehty tuolla?

Ja majavalammen vedenpintaa voisi hyvinkin saadella pistamalla padon lapi pitkan laskuvesiputken jos vain tahtoo, sita keinoa kaytetaan toisella puolen rapakkoa aika paljon, varsinkin Kanaatassa.