Opintotuen sitominen indeksiin

Vieras

/ #94 Opintotuesta

02.11.2010 12:52

Niin kuin aiemminkin jo sanottu, opintotukea tulisi nostaa tai vaihtoehtoisesti tulorajat korkeammaksi. Se ei ole helppoa opiskella ja käydä töissä. Ei ole minkäänlaista vapaa-aikaa kun aamu kahdeksaan kouluun ja kymmeneltä illalla kotiin. Kaikki koulutehtävät, tentit, esseet, projektit yms pitäis tehdä ja olisi ihan kiva jos joskus ehtisi nukkuakin enemmän kuin muutaman tunnin yössä. Vapaa-ajasta turha edes haaveilla. Opintotuessa on jo rajat kuinka paljon opintopisteitä täytyy suorittaa vuodessa ettei tuet lähde, eikö se riitä? Miksi tulee olla vielä nämä tulorajat. Minun kohdalla tuloni rajoitetaan 1000e kuussa(opintotuki 460e+palkka). Sillä jo pärjää, mutta miksi nämä rajat. Eikö se riitä että suorittaa sen 42,5op vuodessa jos kykenee tehdä sen lisäksi töitä enemmän miksi se ei ole sallittua. Olettaako Suomen päättäjät, että korkeakouluopiskelija maksaa 470 eurolla vuokran, ruoat, koulukirjat ja elämisen. Opiskelijankin täytyy elää, ja monella on erilaiset elämäntilanteet, opiskelijalla voi olla jo perhettä yms. Rikkaiden perheiden lapsilla on yleensä helpompaa, kun monet vanhemmat maksaa osan kuluista ja niillä jotka pystyvät asumaan vielä vanhempiensa luona. Mutta mitä jos opiskelija on kotoisin pieneltä paikkakunnalta köyhästä perheestä ja lähtee muualle opiskelemaan! Hänen pitäisi elää tuolla 470e kuussa, aika naurettavaa!!!