Kielivalinnan puolesta

Eero Nevalainen
Nurmijärvi

/ #15

28.11.2006 09:50

Lasse,

Väite siitä, että suomenkieliset ovat ruotsin kielen taitoa vaativan kielilainsäädännön takia ihan oikeasti niin *epätasa-arvoisessa asemassa*, että heitä pitää "tasa-arvon takia auttaa opettamalla ruotsia", sisältää kyllä jo ihan sinällään ajatuksen siitä, että systeemissä pitää olla kategorinen syrjintämekanismi. Tämän pitää olla lisäksi niin vahva, että "vapaan asuinpaikan valinnan" sun muun täytyy estyä, eli normaalista, terveestä työmarkkinasta ei mitenkään voi olla kysymys, koska semmoisessa käy kuten sanoit -- itse kukin hakeutuu semmoisiin hommiin, mihin taipumukset vievät.

Eli siis ruotsin kielen pitää olla moisen tilanteen syntyessä olla kaksikielisillä alueilla suurinpiirtein yhtä oleelliseksi työhönotossa tehty kuin vaikkapa peruskoulumatematiikka. Joka ikiselle, vieläpä, koska muutoin voisit rauhassa muuttaa kaksikieliselle alueelle ja antaa ruotsinkielisten täyttää realististen tarpeiden mukaiset kielikiintiönsä.

Sinänsä tyypillistä lähteä pakittamaan ja maalaamaan toista kiihkoilijaksi sitten kun omat teesit ovat kaatuneet. Ei ole ensimmäinen kerta.


A.S.,

En minä kuvittele saavani ketään RKP:läistä käännytettyä, sen verran dogmaattista sakkia ovat. Erityisesti kahdenkeskiset keskustelut ovat ihan hedelmättömiä. Pikemminkin olen kokenut oleelliseksi keskustella heidän kanssaan avoimesti, varsinkin vaikkapa tämmöisen adressin kommenteissa, koska uskon heidän peruslogiikkansa olevan niin ongelmallista, että se kaatuu kyllä ihan itseensä... ja jos RKP:n argumentit eivät vain pysy pystyssä sinällään, niin paha minua on ryhtyä joksikin lallinpalvojaksi alkaa syyttää. Itse väittävät mitä väittävät.