Mopot 60km/h

Jokioinen

/ #96

16.05.2007 16:18

puolet näistä kommentoijista ei tunnu tajuavan koko asian ydintä ollenkaan. valitetaan että se 45km/h on ihan tarpeeksi ja että kävelkää jos ette jaksa tätä nopeutta ajaa. tietenkin huippunopeuden nostamisessa on hyvät ja huonot puolensa

hyvät:
-kuristamattoman mopon moottori kestää paljon kauemmin verrattuna kuristettuun, ja vältetään joissain mopoissa tapahtuvaa katalysaattorin tukkeutumista
-mopoilijat eivät jää liikenteessä jalkoihin
jne.

huonot:
-kuskit jotka eivät osaa säännöstellä nopeuttaan oikein tilanteen mukaan, eivätkä noudata liikennesääntöjä ollenkaan
-kuskit jotka eivät osaa pitää huolta moponsa kunnosta, esimerkiksi lisätä äänenvaimentimeen palaneiden villojen tilalle uusia äänentason laskemiseksi
jne.

hyviä ja huonoja seikkoja on tietenkin kymmenittäin lisää, mutta varmaankin osaatte itsekin lukea aikaisemmat ASIALLISET kommentoinnit, missä äkäinen 28-vuotias puoliksi kaljuuntunut farmari-volkkarilla ajava perheenisä ja kaiken lisäksi vielä pääkaupunkiseudun asukki, ei ole purkanut tunteitaan siitä että mopot pitäisi kieltää lailla, tai niitä 16-18-vuotiaita kevytmoottoripyöräkuskeja, jotka ovat kehottaneet odottamaan sitä kevarikortti-ikää ja ajaa se vuosi sitten vain vakiolla tai ei ollenkaan.
mopolla saatu ajokokemus on tärkeää siirryttäessä isomman pyörän ohjaimiin, ja välttääkseni valitukset "odottakaa se saatanan vuosi tai älkää ajako", ehdottaisin samaa kuin moni muukin aiemmin, eli käsittelykoetta teoriakokeen lisäksi mopokortin saamiseen, ja siihen vielä paria ajotuntia päälle, kohtuuhintaan tietenkin. ja ehkäpä tietyn ajan vakiona ajamisen jälkeen,
kuristukset saisi poistaa moposta, esimerkiksi kaksi kuukautta kortin saamisesta. siinä ajassa ehtisi tottua hitaisiin nopeuksiin, ja sen jälkeen nopeampiin, jonka jälkeen kevytmoottoripyöränkin hallinta olisi varmasti paljon helpompaa. tietenkin, kaikesta ylimääräisestä kikkailusta ja muusta sellaisesta, jonka poliisi saisi tietoonsa ja asiasta olisi todistusaineistoa, menettäisi korttinsa tietyksi ajaksi ja saisi sakot. jos mopojen huippunopeutta nostettaisiin, omasta puolestani ainakin tulevia huippunopeuksia rikkovia saisi rankaista ankarammin.

sitäpaitsi kaiken lisäksi, kaikkien autoikäisten, jotka tänne ovat tulleet urputtamaan asiasta, voisivat miettiä omia ajotapojaan; ajatteko aina nopeusrajoituksien mukaan? oletteko EHDOTTOMAN VARMOJA että ette ole itse IKINÄ aiheuttaneet minkäänlaisia vaaratilanteita muille autoilijoille, ja etenkin mopoilijoille. Itse olen nähnyt autoilijoilta äärimmäisen idioottimaista käytöstä, enkä tarkoita mitään pillurinkiä ajelevia amis- ja lukioteinejä.
suosittelisin kaikkia tulevia asiaa vastaan olevia perustelemaan kantansa tosissaan, eikä vain kirjoittamalla "odottakaa vuosi ja hommatkaa kevarikortti", tjsp. kaikki eivät välttämättä ole ihan niin varallisia kuin te pääkaupunkiseudun asukit, joilla on uusimmat pelit ja vehkeet, ja ajelette mukamas kiltisti rajoitusten mukaan.