Adressi Koulukiusaamista Vastaan

Vieras

/ #167

15.03.2012 17:47

En anna nimeäni adressiin, vaikka aikanani minuakin jossain määrin kiusattiin.
Osalle on vieläkin ehkä jotain hampaankolossa, en antanut ehkä takaisin aikanaan, yhdelle riitti pelkkä katsekontakti vanhemmalla iällä, tiesi oman osansa siinä tilanteessa. Osasta tuli jopa jonkin asteisia kavereita myöhemmässä nuoruudessa.

Minun mielestäni kiusaajan koulusta erottaminen olisi vain ongelman lakaisua maton alle ja kiusaajan ongelmien lisäämistä, jostakin syystä se kiusaajakin kiusaamisensa aloittaa, yleensä se syy ei ole pelkästään se toisen osapuolen näennäinen heikkous tai jokin ärsyttävä piirre.
Tuskin kiusatunkaan olo/itsetunto tälläisestä toimesta kohennusta saisi, ei ainakaan suurissa kouluissa. Kun ajattelen itseäni lapsena, niin omalle kohdalleni tuollainen toimenpide olisi kenties päinvastoin lisännyt oman huonouden tunnetta-´´ v1ttu, olin niin heikko, että ne potki sen pois ja nyt nämä toiset ilkkuu selän takana varmasti.´´

Kiusaaminen on ikävä asia ja se ei ole helppo asia, koska se koskee aina erilaisia yksilöitä, helppoa kiusaamisesta paasaaminen on vaan poliiitikoille´´ lupaan tehdä tälle asialle näin ja plääplää näin´´ - kiusaamista on ollut aina kun on ollut lapsia ja varmana tulee niin kauan olemaankin kun niitä lapsia on, ja mitä suuremmissa laumoissa ja kouluissa ne lapset ovat, sen enemmöän ja varmemmin sitä kiusaamista siellä on.

Mutta näinhän se vaan menee että elämän ikävät asiat kasvattaa tulevaisuutta varten vahvemmiksi, ja vahvenemisellakin on aina hyvät ja huonot puolet.
Lehdet sun muut vetää lööppejä aina aika-ajoin miten voi-voi-voi se ja se nuori lapsi teki kiusattuna itsemurhan. Omista luokkakavereistani ensimmäisenä keskuudestamme poistui juuri se tyyppi joka oli kaikista hauskin, jota ei koskaan kiusattu, ei kestänyt naisystävän lähtemistä.