Adressi homoseksuaalien verenluovutuskieltoa vastaan.

Kalle Laukkanen

/ #34

27.05.2007 20:48

Tosiaan, Outi Uuskoski ystävällisesti kertoi hiukan tilastotietoja HIV-tapauksista. Tuosta siis voidaan päätellä että sinänsä kyllä uusia HIV-tapauksia heteroseksuaalien keskuudessa tulee kyllä enemmän, mutta sinänsä se ei ole varsinaisesti verrannaiskelpoista tässä tapauksessa ennenkuin sitä vertaa väkilukuun. Mutta sitten toisaalta voi ruveta pohtimaan että vaikka kahden miehen välisessä yhdynnässä HIV tarttuisikin useammin kuin miehen ja naisen välisessä seksissä, niin kuitenkin niin merkittävällä osalla heteroseksuaaleista on myös tuo kyseinen virus että ei heiltä mielestäni voi verta sen turvallisemmin ottaa vastaan. Pinja Nurmisto mainitsi kaavakkeen (http://www.veripalvelu.fi/uploads/q2zp6yr.pdf) josta näkee kyllä aika hyvin millä perusteella verenluovuttajat tuomitaan. Ilmeisesti veripalvelu pitää miesten välistä yhdyntää liian suurena riskinä veren saastumiseksi.

Omasta mielestäni tämä on tasa-arvoasia vain siinä tapauksessa että HIV ei tartu merkittävästi useammin homoseksissä. Sinänsä on ymmärrettävää että jos virusta esiintyisi, sanotaan, 50% kaikista homoseksuaaleista niin silloin tällainen kielto olisi ymmärrettävä. Mutta se ei kuitenkaan ei ole erityisen harvinainen myöskään heteroseksuaaleilla, ja itse tarttumisvoimakkuudesta ei pitäisi tehdä mitään päätelmiä. Jos joku jaksaisi etsiä tilaston joka kertoo homo- ja heteroseksuaalien määrän väestöstä ja HIV-tartunnan saaneiden määrän näistä ryhmistä. Tai oikeastaan asian kertoisi jo se että kuinka monta prosenttia homoseksuaaleista on saanut HIV-tartunnan ja sama heteroseksuaaleilla; näin voitaisiin nähdä että miten suuri eroavaisuus on sen välillä että jos täysin sattumanvarainen ihminen tulee luovuttamaan verta, niin voiko hänen seksuaalisuudestaan kauheasti päätellä onko hänellä miten todennäköisesti kyseistä virusta. Tuo tilastotieto olisi se joka kertoisi sen asian joka on tärkeä tämän asian kannalta.

Minulla ei ole minkäänlaisia ennakkoluuloja seksuaalisia vähemmistöjä kohtaan, mutta se on kokonaan eri asia, jos oikeasti HIV siirtyy merkittävästi eri tavalla heidän välisessä yhdynnässä. Toisaalta, homoseksuaalit voivat huomioida tuon omassa käyttäytymisessään, joten vetoan vain siihen että haluaisin nähdä sen tilastotiedon jota jo pyysin. Jos minulla on aikaa (ja tylsää) saatan jopa itse etsiä sen.