Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Vieras

/ #2140 USA julkaisi 'vihalistan' maista, jotka eivät suostu sen vaatimiin Iran-öljypakotteisiin

22.03.2012 23:53

Yhdysvaltain hallinto on julkaissut vihalistan 12 maasta, jotka saattavat joutua sen finanssialan pakotteiden kohteeksi, koska ne eivät ole suostuneet Iran-pakotteisiin ja leikkaamaan öljyntuontiaan Iranista.

Lähde: RT
Toimittaja: Janus Putkonen
22.3.2012, Verkkomedia.org

Lukumäärä maista kerrottiin tiistaina. Washington vapautti aiemmin 10 EU-maata sanktiolistaltaan niiden osoitettua Yhdysvaltain hallinnon vaatimuksia ja leikattua Iranin tuontiaan. Nimiä ei kuitenkaan kerrottu.

Neljä maata Yhdysvaltain vihalistalla ovat 100 suurimman Iranin asiakkaan listalla: Kiina, Intia, Etelä-Korea ja Etelä-Afrikka. Kiina ja Intia ovat Iranin suurimmat asiakkaat.

Muut mahdollisten finanssialan pakotteiden listalla olevat maat ovat: Malesia, Pakistan, Singapore, Sri Lanka, Taiwan ja Turkki.

USA:n presidentti Obama saattaa käskeä näiden maiden pankkeja, jotka osallistuvat öljykauppaan Iranin kanssa joutuvat suljetuksi Yhdysvaltain finanssijärjestelmistä. Toisaalta osa näistä maista saatetaan vapauttaa pakotteista, mikäli USA:n kansallinen turvallisuus niin vaatii. Näin ollen Yhdysvaltain liittolaiset kuten Etelä-Korea tai Pakistan saattavat selvitä USA:n tuomioilta.

Samaaan aikaan Kiina on tuominnut USA:n painostuksen Iranin asiakkaita vastaan, kun USA vapautti Japanin ja EU-maat pakotteistaan. USA:n toimia on kutsuttu itsekkäiksi ja vääräsuuntaisiksi.

"Unilateralismin yksinapainen olemus on tätä: jonkun omista säännöistä tulee maailman säännöt. Kaikkien pitää kunnioittaa niitä, ja jos et niin tee, sinua rangaistaan," Kiinan virallisessa sanomalehdessä People's Dailyssa kirjoitettiin.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…