Nuorten Juhannusfestarit peruttu kaupungin toimesta

Päivi Ant-Wuorinen
Espoo

/ #11 Nuoren ihmisen ajatuksia asiasta

31.05.2007 01:11

Itse väitän olevani nuori ja Loviisa minulle tärkeä kaupunki.

Ihmettelen suuresti kaupungin suhtautumista yrittäjyyteen, nuorisoon ja turismiin.

Olisi myös mukavaa jos joku selventäisi minulle eräitä asioita.

"-Ei meitä voida mitenkään syyttää sopimusrikkomuksesta, koska meillä ei ole mitään sopimusta Putkosen kanssa asiasta, Kaleva linjasi." Miksi sitten löytyy pöytäkirjoja, joissa lukee :"Lupa myönnetään ainoastaan mikäli kaikki kaupunginhallituksen päätöksessä § 95/2007 mainitut ehdot täytetään ja kirjallisesti ne osoitetaan Loviisan kaupungille 25.5.2007 mennessä."

Kaikki mahdolliset tarvittavat pöytäkirjathan silloin toimitettiin.

"Linnanjuhannus-tapahtumalta puuttuivat keskiviikkoon mennessä muun muassa huvilupa, elintarvikelupa sekä melulupa, Kaleva listasi." (mtv3 uutiset)

Tiedoksi mitä sanoo LAKI -> Huvilupa on viralliselta nimeltään ilmoitus yleisötilaisuudesta. Ennen vuotta 1999 julkisen tilaisuuden järjestäminen vaati edeltä käsin hankittua lupaa, mutta uusi kokoontumislaki (530/99) edellyttää AINOASTAAN poliisille tehtävää ILMOITUSTA tilaisuudesta. Ilmoitus tehdään poliisille viimeistään VIISI VUOROKAUTTA ennen tilaisuuden alkua.

Ja lainaus Loviisan Sanomista : "Esityslistan mukaan tilaisuuden huvilupaa ei ole vielä haettu, mutta Loviisan poliisin komisarion Olli Reinin mukaan poliisiviranomainen ei ole nähnyt esteitä tapahtuman järjestämiselle."

Mitä sitten tulee "elintarvikelupaan" -> Terveydensuojelulain (763/1994) 37§:n mukaan suuresta yleisötilaisuudesta, jossa myydään tai luovutetaan elintarvikkeita , järjestäjän on ilmoitettava riittävän ajoissa eli vähintään 15 VUOROKAUTTA ennen tilaisuuden alkua kirjallisesti kunnan terveydensuojeluvirnaomaisella.

Kaleva itse myös mainostaa Lovisaa maakunta portaalissa sanoin:

"Loviisa lähtee siitä, että kaupungin tehtävänä on taata hyvät toimintaedellytykset terveen yritystoiminnan harjoittamiselle, Kaleva toteaa

- Itä-Uusimaa on alueena kokonaisuudessaan vetovoimainen ja kerää tulevaisuudessa sekä uusia yrityksiä että uusia asukkaita. Hyvällä yhteistyöllä alue saadaan entistäkin kiinnostavammaksi ja jokaisen uuden yrityksen tuoma hyöty leviää laajalle lisääntyvinä alihankintatöinä työpaikkoina ja verotuloina."

Näinkö tämä toteutuu käytännössä? Miten se toteutui tässä kesätapahtumassa? Onko tämä todella koko kaupungin kanta? Viis nuorista? Viis yrittäjistä?


lähde -> http://www.ita-uusimaa.fi/template_fin.jsp?c=yrittaminen&p=341


"-En usko, että tämä myöskään vaikuttaa kaupungin imagoon. Päätös kertoo, että kaupunki toimii johdonmukaisesti. En myöskään usko, että seudun nuoriso tätä asiaa ihmettelee, koska tapahtuman kohderyhmä ei olisi ollut paikkakunnan nuoriso, Kaleva järkeili." Lainaus Loviisan Sanomista

->Saanen tässäkin asiassa olla erimieltä? Kaupunki antaa vain ja ainoastaan kuvan siitä, että yrittäjille ja nuorille ihmisille (eli siis tulevaisuuden toivoille) laitetaan kapuloita rattaisiin. Se kertoo kyllä enemmänkin diktatuurista, henkilökohtaisista kaunoista (?) ja siitä että itse en yrittäjäksi uskaltaisi Loviisaan lähteä. Yksi lupapaperi puuttuisi ja torpedoisi kaiken? Koska kaupunki ei jousta eikä auta? Kyse ei olisi ollut edes siitä jos lupa-paperit olisivat olleet vaikka vuorokauden myöhässä. Siitä ei mielestäni ole kysymys. Paljonko kaupunki auttoi järjestelyissä? Paljonko kaupunki tuki taloudellisesti tapahtumaa? Yllätyttekö jos kerron, että ei pätkääkään, eikä pennilläkään. Tästä on mielestäni kysymys. Informoikaa toki jos olen väärässä, että kaupunki koki mukavan kesätapahtuman hyväksi asiaksi joka toisi kaupunkiin elämää, nuoria, rahaa, turismia, PR:ä , ja tuki asiaa ja tapahtumaa kaikin mahdollisin tavoin?

Ainoastaan tuntuu olevan halu tuhota yhden miehen yritys saada Loviisa maailmankartalle, tai edes suomen kartalle... Ja toivottavasti lauantai osoittaa että kyllä, nuoria ja Loviisalaisia nuoria nimenomaan kiinnostaa!! Mielestäni jopa nuorisoa ja kaupunkilaisia halveeraavaa vihjailla, että ei kiinnostaisi.

Ja olisi kiva tietää mitä mieltä majoitusliikkeet, kauppiaat ym. yrittäjät ovat tällaisesta yrittäjyyden kannustamisesta, millaista kaupunki toteuttaa paraikaa...