Vaasan musiikkiluokkien puolesta

/ #14 Re:

08.04.2012 11:17

#11: -

Itse olen käynyt tuon prosessin läpi ja opiskellut Kadarin alaisuudessa. Musiikkiluokille on pääsykoe, jotta valituksi tulevat olisivat mahdollisimman rytmitajuisia ja perus musikaalisuudella varustautuneita. Ketään tällaista oppilasta ei olla mihinkään "muottiin" painettu. Jos taas kyse on oppitunnilla häiritsemisestä, on se kyllä jokaisen oppilaan (tai vanhemman?) oma valinta. Aivan vastaavasti voisi ajatella erityisen kieli-painotteisen koulun kohdalla, tai liikuntakoulun kohdalla; kyllä sellaisessa vaaditaan joku tietty taso siinä erikoisuudessa, mitä tuo koulu perusopetuksen lisäksi painottaa. Miksi yllättäen musiikissa ei saisi olla näin? Senkö takia vain, että kaikki vanhemmat eivät ole musikaalisia itse? Kyllä koulussa järjestetään tarvittaessa tukiopetuksia, jos oppilaalla ei kotona ole tukea. Koskaan tässä mainittu opettaja ei ole jättänyt ketään oppilasta noloon tilanteeseen ja kysynyt koko luokan kuullen vaikeita soittoläksyjä tms. sellaisilta, jotka eivät sitä välttämättä osanneet.

Musiikkiluokkainstituutio Vaasassahan EI ole Kadarin alullepanema, mutta hänet on kutsuttu 6 vuotta sen perustamisen jälkeen sitä kehittämään ja viemään eteenpäin. Kyllä ennen Kadaria oli jo hyviä ja vahvoja opettajia - jotka pitivät mm. kuria PALJON Kadaria tiukemmin. Juri on kyllä alusta alkaen ollut yhteistyössä muiden musiikinopettajien kanssa. Nytkin uusien opettajien kanssa hän on ollut yhteistyössä, jotta kaikki pääsisivät mukaan ennen kuin hän jää eläkkeelle. Tämä kommentointi "musiikkiluokkien kuolemisesta ilman Juria" liittynee siihen faktaan, että tämä yhteistyö-koulutus ei ole saanut viime vuosien vaikeutuksien myötä edetä eikä ole muutoinkaan vielä viety "päätökseen asti".

On ihmeellistä, että kaikki sellaiset ovat innolla kommentoimassa Jurin toimintaa vastaan, jotka eivät itse ole musikaalisia tai musiikin kanssa tekemisissä - eivätkä tunne Juria. Niin kuin tässäkin aikaisemmissa kommenteissa on nähty; opetuksen korkeaa tasoa ei välttämättä osaa arvostaa vielä alakouluikäisenä, mutta jälkeenpäin arvostus nousee valtavasti! Näin kävi myös itselläni. Myös omilla lapsilla, jotka tosin ymmärsivät jo alakoulussa paremmin opetuksen laadun.

Yhteistyö yläkoulun kanssakin on aina ollut Jurin tavoitteissa, mutta sen ovat muut tehneet mahdottomaksi - ei Juri. Eihän urheilulukionkaan liikunnanopetukseen lähde puuttumaan sellaiset, jotka eivät urheilua harrasta satunnaisia kävelylenkkejä enempää - miksi musiikkiluokkien musiikinopetukseen ovat jatkuvasti puuttuneet musiikkia harrastamattomat?

Tässähän ei olla ketään vastaan, vaan puolesta - ja nimenomaan halutaan oikeutta!