KKY ei saa jättää kissoja pakkaseen

Kirsi
Vieras

/ #250 Hallitukselle vastaavat ohjeet kuin ensikodeille?

11.12.2010 01:35

#246: jk - lakipykälät

Pitäisikö KKY:n jäsenten laatia Hallituspaketti hallituksen jäsenille, kuten ensikodeillekkin on laadittu?

Hallituksen jäsenksi voi hakea ja voidaan valita kuka vain jäsen, jolla on halua auttaa jokaista apua tarvitsevaa kissaa ja joka itse on kissarakas. Jäsenet vaativat säännöllistä yhteydenpitoa ja avoimmuutta, koska heitä sinä hallituksessa edustat. Joten hallituksen jäsenenä olet velvollinen tiedottamaan jäsenille tulevista kokouksista, jotta he voivat kertoa ajatuksiaan ennen kokousta ja nämä voidaan käydä kokouksessa läpi. Lisäksi tietenkin kerrotaan käsitellyt asiat ja tehdyt päätökset. Hallituksen jäsenellä olisi hyvä olla kotonaan kissa tai kissoja, jotta hän ymmärtää asiat kissojenkin näkökulmasta.

Hallituksen jäsenen pitää luonnollisesti olla kiinnostunut kissoista ja kaikesta niihin liittyvästä. Hallituksessa on hyvä olla mukana jäseniä ensikotipuolelta ja muiltakin aloilta, kuten esim. atk-asioista tietävä ja myyntihenkilö. Mitä useamman eri näkökannan asioihin hallitus niitä käsitellessään saa, niin sitä helpommin päädytään parhaimpaan päätökseen. Vaikka eri näkökantoja tuleekin, eivät ne ole henkilökohtaisia loukkauksia, vaan mieleipiteitä.

Lisäksi hallituksen jäsen tarvitsee reippaasti ihmistuntemusta ja vastaanottavaisen asenteen, jotta kykenee ottamaan kaikkien ideat harkintaan objektiivisesti kissojen parasta ajatellen ja ettei loukkaannu palautteesta. Palautteen tarkoitus on parantaa toimia, ei haukkua. (Haukkuminen on sitten taas jo eri asia ja jos siihen mennään, niin jotain hallituspaketin ohjeita on jo todennäköisesti hallitus rikkonut). Hallituksen jäsenen pitää ymmärtää, että esim. ensikodilla voi pahassa tilanteessa mennä hermo, eikä pari voimasanaa aina ole niin vakavasti otettavia. Joten hyvät hermot ja ymmärtäväisyyttä hallituksessa tarvitaan.

Vuosikokous järjestetään kahdesti vuodessa, jotta jäsenet varmasti pääsevät käyttämään äänestysoikeuttaan eri asioissa. Tällöin myös saadaan juoruilta katkastua siivet ja lopettettua hyvässä hengessä mahdolliset kinastelut. Hallituksella ei ole mitään pelättävää "palliensa puolesta", vaikka vuosikokouksia 2 järjestetäänkin. Koska hyvää hallitusta tuskin kukaan haluaa vaihtaa.

Jäsenille perustetaan oma foorumi, missä voi käydä läpi kky:n asioita ja hallituksen päätöksiä avoimesti. Hallitus vastaa siellä omilla nimillään. Jollei uskalla sanoa mielipidettään julkisesti, ei hallitukseen kannata hakea.

Eikös me jo tällä päästäisi pitkälle?