IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #252 Turvetuotannon päästöt vähäisiä

17.12.2010 11:22

Helsingin Sanomissa oli hyvä kirjoitus ja kommentti asiaan liittyen. Siinä todettiin yksiselitteisesti kuinka erään Suomen upeimman järven tila on muuttunut oleellisesti metsäojitusten seurauksena. Aivan samalla tavalla on käynyt läpi Suomen muuallakin. Vasta nyt ollaan viimeinkin heräämässä ja tunnustetaan se tosiasia että maa- ja metsätalous on suurin syyllinen vesistöjen tuhoamiseen. Lisäksi jätevesistä tulevat päästöt, mukaan lukien vapaa-ajan asunnoista tulevat päästöt. Järveen ei tule vesiä turvetuotantoalueilta. Tässä kirjoitus Helsingin Sanomista:

" Metsäojat kuljettavat järviin rutaa

Turvetuotannon vaikutuksista ympäristöön on syksyn aikana ollut useita mielipidekirjoituksia. Hyvin vähän on tuotu esille vuosien takaisten metsäojitusten vaikutusta vesistöihin.
  Kuusamon Kitkajärvi on Suomen suurin säännöstelemätön järvi. Siihen laskee noin 20 jokea ja useita puroja.
Metsäojitusten seurauksena joki- ja purosuissa on paikoin jopa kahden metrin paksuudelta ja noin 500 metrin pituudelta ojitusvesien mukanaan tuomaa rutaa.
  Esimerkiksi Yla-Kitkaan laskevan Elijoen suupuolelta poistettiin kaivinkoneilla suuret määrät rutaa, jotta jokeen olisi päästy veneillä ja myös kalojen nousu olisi mahdollista.
  Voisivatko metsäalan ympäristövastaavat viimeinkin kertoa paljonko edella mainittuun järveen on rudan mukana kulkeutunut veden rehevöittymistä lisäävää typpeä ja fosforia, joita vuosikymmenien aikana on kylvetty Kitkaa ympäröiviin metsiin?
  Mikä yhteys on leijuvalla rudalla siihen, että näkösyvyys järvessä on pienentynyt kahdeksasta metristä kahteen metriin? Mikä yhteys on metsäojista kulkeutuneella rudalla rantakivien limoittumiseen?"

Tuo kirjoitus tuo hyvin esiin syy- ja seurausilmiön. Kitkajärven itäpäässä sijaitsevan Kesälahden tilan ympäristökeskus luokittelee kehnoksi. Kesälahteen valuu muun muassa jäämiä Rukan jätevesistä. Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskuksen biologi Mirja Heikkinen pitää lahden tilaa varsin huonona. Jätevedenpuhdistamon kautta pääsee kulkeutumaan veden tilaa nopeasti huonontavia tekijöitä.

Eräs toinen jopa huvittaviakin piirteitä saanut uutiskynnyksen jopa YLE:n kanaville ylittänyt uutinen oli Alavudella sijaitsevaan Mulkkujärveen kohdistuvat suuret turvepäästöt. Kun asiaa tarkemmin tutkittiin, niin huomattiin että kyseiseen järveen ei todellakaan tule laskevia vesiä turvetuotannosta. Vain maa- ja metsätalouden ojastot johtavat suoraan järveen. Tuotakaan uutista ei YLE ole kai korjannut, eli sielläkin paikkakunnalla jäi kansalaisille varmasti asiasta täysin väärä kuva. Valitettavaa mutta tässäkin nähdään kuinka medialla on suuri valta, oikeassa ja väärässä.

Samalla tavalla on tapahtunut tutkimusten mukaan myös Ähtärinjärvelle, kuten joku ranta-asukas totesikin kirjoituksessaan. Mutta kirjoituksen mukaan asukkaat siellä tuntuvat onneksi tietävän todelliset järven kunnon huonontajat, eli maa- ja metsätalouden ja jätevedet.

Turvetuotannon osuus vesistöihin kohdistuvista päästöistä on häviävän pieni. Maa- ja metsätalous on ylivoimaisesti pahin, ja vielä ennen turvetuotannon pientä osuutta tulee teollisuuden, puhdistamojen, asutusten ym. suuremmat päästöt. Tämä realiteetti vain täytyisi kaikkien osata mieltää ja alkaa puuttumaan niihin oikeisiin ja suurimpiin veden pilaajiin. Se ei ole turvetuotanto.