Kielivalinnan puolesta

Nurmijärvi

/ #27

05.12.2006 08:56

Hassuja nämä täysin sisällöttömät perustelut, joiden mukaan RKP:n näkemysten vastustaminen "lietsoo riitaa kieliryhmien välille" ja että vastustajien pitäisi "hävetä"... tuo kuulostaa jotenkin todella kiinalaiselta. Siellähän myös "kansanryhmien välinen harmonia" on todella tärkeä asia, niin tärkeä jopa, että kaikenmaailman uiguurit sun muut tiibetiläiset harmonisoidaan kovalla kädellä.

Neuvostoliitossa oltiin myös yhtä suurta kansojen perhettä, ja kriitikot saivat hävetä vihanlietsontaansa. Kehtasivatkin väittää, että NL:ssä olisi ollut jotain muuta kuin neuvostokansalaisia. Kaikki samanlaisia, kaikki tasa-arvoisia!

Jotkut tapaamani rantaruotsalaiset erityisesti Pohjanmaalta oikeasti elävät niin ankkalammessa, että heillä ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä, että suurin osa suomalaisista ihan oikeasti ei puhu ruotsia "omana" kielenänsä, eikä noin ole ollut koskaan historian kuluessa. Jos tämän ihan yksinkertaisen asian tuo esille, saa sitten niin paljon paskaa niskaan että huh huh. Tämä sitten vielä porukalta, joille "oman kielellisen erityislaadun" säilyttäminen on sydämenasia.

On empatiataidot vähän vähissä...